
Rimliga rälsen.
Vilken Östbana?
Östbanan förenar Borgå med huvudstadsregionen och för med sig mer direkta och snabbare spårförbindelser via Kouvola, Joensuu och Kuopio till hela Östra Finland. 2 miljoner finländare bor i banans influensområde, i sju landskap.
Fungerande spårförbindelser till östra Finland stärker näringslivet, invånarnas rörlighet, säkerhet och uppnåendet av miljömålen. Därför är Östbanan den Rimliga rälsen.
100+

Om 100 år rör man sig fortfarande på Östbanan – vi bygger ett europeiskt trafiknät som främjar klimatmålen.

Bekanta dig med linjedragnings-alternativen
Du kan granska olika linjedragningsalternativ för Östbanan i vår digitala karttjänst. På kartan ser du också de platser där invånare i området och andra intressenter har lämnat kommentarer som en del av projektets interaktion. De järnvägsalternativ som visas på kartan ligger till grund för den pågående miljökonsekvensbedömningen.
Var står man just nu?
Planeringsskedet för Östbanan tar cirka nio år. I planeringen beaktar vi människors mobilitet, boende och näringslivets behov samt klimat- och miljöaspekter, säkerhet och försörjningsberedskap. Som en del av planeringen granskar vi också förbindelserna med kontinentaleuropa och med järnvägarna som byggs i Baltikum.
Östbanan Ab utför planeringen tillsammans med flera planeringspartner, kommuner och städer samt andra intressenter. Banan planeras så att det är möjligt att genomföra projektet före slutet av 2030-talet.
Du kan bekanta dig närmare med hur planeringen framskrider och med utredningarna via länken nedan:
Den preliminära utredningsplanen färdigställs
Projektutvärderingen färdigställs
Traficom beslutar om utredningsplanen
Aktuellt
-

Östbanans MKB-beskrivning presenteras på offentliga möten i början av året
> Läs mer: Östbanans MKB-beskrivning presenteras på offentliga möten i början av året -

Östbanans planeringen fortsätter med den bansträckning som orsakar minst olägenheter för miljön
> Läs mer: Östbanans planeringen fortsätter med den bansträckning som orsakar minst olägenheter för miljön -

En järnväg, många syften – Finland får inte hamna i en återvändsgränd
> Läs mer: En järnväg, många syften – Finland får inte hamna i en återvändsgränd -

Östbanans naturinventeringar: inga hinder för projektets fortsatta planering
> Läs mer: Östbanans naturinventeringar: inga hinder för projektets fortsatta planering -

Utredning: Strukturöverförd buller och vibrationer från Östbanan håller sig i huvudsak under riktvärdena
> Läs mer: Utredning: Strukturöverförd buller och vibrationer från Östbanan håller sig i huvudsak under riktvärdena -

”Snart väljs det vilken av bansträckningarna som går vidare för fortsatt planering”
> Läs mer: ”Snart väljs det vilken av bansträckningarna som går vidare för fortsatt planering” -

Utredning bedömer effekterna av Östbanan på befolkningen och den regionala utvecklingen i östra Finland
> Läs mer: Utredning bedömer effekterna av Östbanan på befolkningen och den regionala utvecklingen i östra Finland -

Förutredning: Leravlagringar på upp till 30 meter i planeringsområdet för Östbanan
> Läs mer: Förutredning: Leravlagringar på upp till 30 meter i planeringsområdet för Östbanan -

Informationsmöte om Östbanan i Sibbo 19.8
> Läs mer: Informationsmöte om Östbanan i Sibbo 19.8 -

Enkätresultat: oro över bygemenskaper, önskemål om bättre förbindelser
> Läs mer: Enkätresultat: oro över bygemenskaper, önskemål om bättre förbindelser -

”Finland måste säkra sin plats i det europeiska bannätet”
> Läs mer: ”Finland måste säkra sin plats i det europeiska bannätet” -

Under eller över – att bygga en järnvägstunnel är ett noggrant övervägt beslut
> Läs mer: Under eller över – att bygga en järnvägstunnel är ett noggrant övervägt beslut -

Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel
> Läs mer: Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel