Rimliga rälsen
Vilken Östbana?
Östbanan förenar Borgå med huvudstadsregionen och för med sig mer direkta och snabbare spårförbindelser via Kouvola, Joensuu och Kuopio till hela Östra Finland. 2 miljoner finländare bor i banans influensområde, i sju landskap.
Fungerande spårförbindelser till östra Finland stärker näringslivet, invånarnas rörlighet, säkerhet och uppnåendet av miljömålen. Därför är Östbanan den Rimliga rälsen.
100+
Om 100 år rör man sig fortfarande på Östbanan – vi bygger ett europeiskt trafiknät som främjar klimatmålen.
Information om planeringsprocessen
Programfasen för miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Östbanan är på väg att avslutas. Vi väntar på utlåtandet från NTM-centralen i Nyland, som fungerar som kontaktmyndighet, senast den 22 december. Turnén med allmänna informationsmöten som ordnades under hösten visade sig vara en viktig del av programfasen.
Var står man just nu?
Planeringsskedet för Östbanan tar cirka nio år. I planeringen beaktar vi människors mobilitet, boende och näringslivets behov samt klimat- och miljöaspekter, säkerhet och försörjningsberedskap. Som en del av planeringen granskar vi också förbindelserna med kontinentaleuropa och med järnvägarna som byggs i Baltikum.
Du kan bekanta dig närmare med hur planeringen framskrider och med utredningarna via länken nedan:
Den preliminära utredningsplanen färdigställs
Traficom beslutar om utredningsplanen
Tågtrafiken på Östbanan skulle kunna inledas
Aktuellt
-
Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede
> Läs mer: Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede -
Arkeologer kartlägger planeringsområdet för Östbanan – se videon
> Läs mer: Arkeologer kartlägger planeringsområdet för Östbanan – se videon -
Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet
> Läs mer: Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet -
Östbanans Digi-MKB publicerad – bekanta dig med miljökonsekvenser och linjealternativ
> Läs mer: Östbanans Digi-MKB publicerad – bekanta dig med miljökonsekvenser och linjealternativ -
Planeringen av Östbanan framskrider -med programmet för miljökonsekvensbedömning framlagt till påseende 14.10.
> Läs mer: Planeringen av Östbanan framskrider -med programmet för miljökonsekvensbedömning framlagt till påseende 14.10. -
Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby
> Läs mer: Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby -
Arkeologiska fältundersökningar inleds med sträckningen av Östbanan i oktober
> Läs mer: Arkeologiska fältundersökningar inleds med sträckningen av Östbanan i oktober -
Framåt på ett konsekvent och målmedvetet sätt
> Läs mer: Framåt på ett konsekvent och målmedvetet sätt -
Höghastighetstågsmaterielen förutsätter en rak och jämn bana
> Läs mer: Höghastighetstågsmaterielen förutsätter en rak och jämn bana -
Programmet för miljökonsekvensbedömning av Östbanan och den preliminära sträckningen till påseende i mitten av oktober
> Läs mer: Programmet för miljökonsekvensbedömning av Östbanan och den preliminära sträckningen till påseende i mitten av oktober -
Möjlighet att ansöka om EU-finansiering öppnades för Östbanan
> Läs mer: Möjlighet att ansöka om EU-finansiering öppnades för Östbanan -
Redogörelse: Betydande potential för godstrafiken på Östbanan
> Läs mer: Redogörelse: Betydande potential för godstrafiken på Östbanan -
År 2050 är i morgon ur spårtrafikinfrastrukturens synvinkel
> Läs mer: År 2050 är i morgon ur spårtrafikinfrastrukturens synvinkel