
Rimliga rälsen
Vilken Östbana?
Östbanan förenar Borgå med huvudstadsregionen och för med sig mer direkta och snabbare spårförbindelser via Kouvola, Joensuu och Kuopio till hela Östra Finland. 2 miljoner finländare bor i banans influensområde, i sju landskap.
Fungerande spårförbindelser till östra Finland stärker näringslivet, invånarnas rörlighet, säkerhet och uppnåendet av miljömålen. Därför är Östbanan den Rimliga rälsen.
100+

Om 100 år rör man sig fortfarande på Östbanan – vi bygger ett europeiskt trafiknät som främjar klimatmålen.

Information om planeringsprocessen
Under år 2025 kommer det slutliga linjealternativet för Östbanan att preciseras i och med färdigställandet av MKB-beskrivningen. Innan dess får vi information som stödjer planeringen från naturutredningar, modelleringar av vibrationer och stomljud, arkeologiska utredningar samt en utredning om Rail Balticas roll i Östbanans trafik. Vi kommer att ytterligare intensifiera dialogen med samhällen och invånare i planeringsområdet.
Var står man just nu?
Planeringsskedet för Östbanan tar cirka nio år. I planeringen beaktar vi människors mobilitet, boende och näringslivets behov samt klimat- och miljöaspekter, säkerhet och försörjningsberedskap. Som en del av planeringen granskar vi också förbindelserna med kontinentaleuropa och med järnvägarna som byggs i Baltikum.
Du kan bekanta dig närmare med hur planeringen framskrider och med utredningarna via länken nedan:
Den preliminära utredningsplanen färdigställs
Traficom beslutar om utredningsplanen
Tågtrafiken på Östbanan skulle kunna inledas
Aktuellt
-
Naturutredningarna för planeringsområdet för Östbanan är klara
> Läs mer: Naturutredningarna för planeringsområdet för Östbanan är klara -
Yttrande om miljökonsekvensbedömningsprogrammet för Östbanan klart – projektet går vidare
> Läs mer: Yttrande om miljökonsekvensbedömningsprogrammet för Östbanan klart – projektet går vidare -
”Vi lyfter upp Finland på spåren på riktigt, och gör det till ett starkt EU-land”
> Läs mer: ”Vi lyfter upp Finland på spåren på riktigt, och gör det till ett starkt EU-land” -
Europas blickar ligger på Finland
> Läs mer: Europas blickar ligger på Finland -
Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede
> Läs mer: Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede -
Arkeologer kartlägger planeringsområdet för Östbanan – se videon
> Läs mer: Arkeologer kartlägger planeringsområdet för Östbanan – se videon -
Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet
> Läs mer: Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet -
Östbanans Digi-MKB publicerad – bekanta dig med miljökonsekvenser och linjealternativ
> Läs mer: Östbanans Digi-MKB publicerad – bekanta dig med miljökonsekvenser och linjealternativ -
Planeringen av Östbanan framskrider -med programmet för miljökonsekvensbedömning framlagt till påseende 14.10.
> Läs mer: Planeringen av Östbanan framskrider -med programmet för miljökonsekvensbedömning framlagt till påseende 14.10. -
Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby
> Läs mer: Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby -
Arkeologiska fältundersökningar inleds med sträckningen av Östbanan i oktober
> Läs mer: Arkeologiska fältundersökningar inleds med sträckningen av Östbanan i oktober -
Framåt på ett konsekvent och målmedvetet sätt
> Läs mer: Framåt på ett konsekvent och målmedvetet sätt -
Höghastighetstågsmaterielen förutsätter en rak och jämn bana
> Läs mer: Höghastighetstågsmaterielen förutsätter en rak och jämn bana