
Rimliga rälsen
Vilken Östbana?
Östbanan förenar Borgå med huvudstadsregionen och för med sig mer direkta och snabbare spårförbindelser via Kouvola, Joensuu och Kuopio till hela Östra Finland. 2 miljoner finländare bor i banans influensområde, i sju landskap.
Fungerande spårförbindelser till östra Finland stärker näringslivet, invånarnas rörlighet, säkerhet och uppnåendet av miljömålen. Därför är Östbanan den Rimliga rälsen.
100+

Om 100 år rör man sig fortfarande på Östbanan – vi bygger ett europeiskt trafiknät som främjar klimatmålen.

Informationsmöte 4.6. – ny alternativ sträckning presenteras
En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Vi presenterar den nya alternativa sträckningen och den nya anslutningspunkten till Flygbanan på vårt informationsmöte i Konstfabriken i Borgå den 4 juni kl. 17.30–19.30. Det tvåspråkiga mötet kan även följas via Östbanans YouTube-kanal. Hjärtligt välkommen att lyssna, ställa frågor och dela med dig av din åsikt!
Var står man just nu?
Planeringsskedet för Östbanan tar cirka nio år. I planeringen beaktar vi människors mobilitet, boende och näringslivets behov samt klimat- och miljöaspekter, säkerhet och försörjningsberedskap. Som en del av planeringen granskar vi också förbindelserna med kontinentaleuropa och med järnvägarna som byggs i Baltikum.
Du kan bekanta dig närmare med hur planeringen framskrider och med utredningarna via länken nedan:
Den preliminära utredningsplanen färdigställs
Traficom beslutar om utredningsplanen
Tågtrafiken på Östbanan skulle kunna inledas
Aktuellt
-
Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel
> Läs mer: Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel -
Informationsmöte on Östbanan: ny alternativ sträckning presenteras
> Läs mer: Informationsmöte on Östbanan: ny alternativ sträckning presenteras -
Flygbanans ändrade sträckning påverkar planeringen av Östbanan
> Läs mer: Flygbanans ändrade sträckning påverkar planeringen av Östbanan -
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft
> Läs mer: Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft -
Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan gav helt ny information
> Läs mer: Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan gav helt ny information -
Östbanans sträckningar, inlösningar och trafikförbindelser väcker diskussion bland markägarna – viktigt med öppen dialog
> Läs mer: Östbanans sträckningar, inlösningar och trafikförbindelser väcker diskussion bland markägarna – viktigt med öppen dialog -
Enkäten öppnas: Östbanan samlar in invånarnas och intressentgruppernas synpunkter och kommentarer
> Läs mer: Enkäten öppnas: Östbanan samlar in invånarnas och intressentgruppernas synpunkter och kommentarer -
Naturutredningarna för planeringsområdet för Östbanan är klara
> Läs mer: Naturutredningarna för planeringsområdet för Östbanan är klara -
Yttrande om miljökonsekvensbedömningsprogrammet för Östbanan klart – projektet går vidare
> Läs mer: Yttrande om miljökonsekvensbedömningsprogrammet för Östbanan klart – projektet går vidare -
”Vi lyfter upp Finland på spåren på riktigt, och gör det till ett starkt EU-land”
> Läs mer: ”Vi lyfter upp Finland på spåren på riktigt, och gör det till ett starkt EU-land” -
Europas blickar ligger på Finland
> Läs mer: Europas blickar ligger på Finland -
Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede
> Läs mer: Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede -
Arkeologer kartlägger planeringsområdet för Östbanan – se videon
> Läs mer: Arkeologer kartlägger planeringsområdet för Östbanan – se videon