
Rimliga rälsen
Vilken Östbana?
Östbanan förenar Borgå med huvudstadsregionen och för med sig mer direkta och snabbare spårförbindelser via Kouvola, Joensuu och Kuopio till hela Östra Finland. 2 miljoner finländare bor i banans influensområde, i sju landskap.
Fungerande spårförbindelser till östra Finland stärker näringslivet, invånarnas rörlighet, säkerhet och uppnåendet av miljömålen. Därför är Östbanan den Rimliga rälsen.
100+

Om 100 år rör man sig fortfarande på Östbanan – vi bygger ett europeiskt trafiknät som främjar klimatmålen.

Redogörelse: Rail Baltica i godstrafiken på Östbanan
Det finns flera viktiga faktorer som talar för att Finland borde ansluta sig till det europeiska bannätet och spårvidden via Baltikum, visar vår beställda utredning. Rutten via de baltiska länderna är redan nu en av de viktigaste och snabbast växande vägarna för export och import. Utredningen visar också att Finland befinner sig i ett logistiskt underläge jämfört med Sverige, som har mångsidiga internationella transportförbindelser.
Var står man just nu?
Planeringsskedet för Östbanan tar cirka nio år. I planeringen beaktar vi människors mobilitet, boende och näringslivets behov samt klimat- och miljöaspekter, säkerhet och försörjningsberedskap. Som en del av planeringen granskar vi också förbindelserna med kontinentaleuropa och med järnvägarna som byggs i Baltikum.
Du kan bekanta dig närmare med hur planeringen framskrider och med utredningarna via länken nedan:
Den preliminära utredningsplanen färdigställs
Traficom beslutar om utredningsplanen
Tågtrafiken på Östbanan skulle kunna inledas
Aktuellt
-
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft
> Läs mer: Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft -
Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan gav helt ny information
> Läs mer: Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan gav helt ny information -
Östbanans sträckningar, inlösningar och trafikförbindelser väcker diskussion bland markägarna – viktigt med öppen dialog
> Läs mer: Östbanans sträckningar, inlösningar och trafikförbindelser väcker diskussion bland markägarna – viktigt med öppen dialog -
Enkäten öppnas: Östbanan samlar in invånarnas och intressentgruppernas synpunkter och kommentarer
> Läs mer: Enkäten öppnas: Östbanan samlar in invånarnas och intressentgruppernas synpunkter och kommentarer -
Naturutredningarna för planeringsområdet för Östbanan är klara
> Läs mer: Naturutredningarna för planeringsområdet för Östbanan är klara -
Yttrande om miljökonsekvensbedömningsprogrammet för Östbanan klart – projektet går vidare
> Läs mer: Yttrande om miljökonsekvensbedömningsprogrammet för Östbanan klart – projektet går vidare -
”Vi lyfter upp Finland på spåren på riktigt, och gör det till ett starkt EU-land”
> Läs mer: ”Vi lyfter upp Finland på spåren på riktigt, och gör det till ett starkt EU-land” -
Europas blickar ligger på Finland
> Läs mer: Europas blickar ligger på Finland -
Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede
> Läs mer: Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede -
Arkeologer kartlägger planeringsområdet för Östbanan – se videon
> Läs mer: Arkeologer kartlägger planeringsområdet för Östbanan – se videon -
Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet
> Läs mer: Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet -
Östbanans Digi-MKB publicerad – bekanta dig med miljökonsekvenser och linjealternativ
> Läs mer: Östbanans Digi-MKB publicerad – bekanta dig med miljökonsekvenser och linjealternativ -
Planeringen av Östbanan framskrider -med programmet för miljökonsekvensbedömning framlagt till påseende 14.10.
> Läs mer: Planeringen av Östbanan framskrider -med programmet för miljökonsekvensbedömning framlagt till påseende 14.10.