Höghastighetstågsmaterielen förutsätter en rak och jämn bana

I planeringen av Östbanan beaktas både höghastighetstågens och godstrafikens krav. Enligt en färsk utredning av höghastighetstågsmateriel kan Östbanan betjäna båda trafikformerna om banan planeras så rak och jämn som möjligt. Resultaten av utredningen betonar betydelsen av en omsorgsfull planering av banan.

”Höghastighetsmaterielen förutsätter lite mer av banan än den materiel som nu finns i Finland. Vi använder Pendolino, men ju brantare kurvan är, desto obekvämare är det för passagerarna på höghastighetsbanan. Banan borde vara jämn, kurvorna borde vara flackare än i det nuvarande bannätet. Det är också en resekomfortfråga att kurvorna är flacka”, säger Minna Weurlander, planeringschef för Östbanan.

Målet med utredningen av höghastighetstågsmateriel var att utreda kraven på höghastighetstågmateriel i finländska förhållanden samt materielens  konsekvenser för infrastrukturen inklusive tekniska alternativ och deras ekonomiska konsekvenser. Som höghastighetståg räknas tåg som går över 250 km/h, Östbanan planeras för en hastighet på 300 km/h. 

Utredningen identifierade förutom kraven på bangeometrin även vinterförhållandena i Finland, hastighetens inverkan på buller och vibrationer, det ökade luftmotståndet vid parallella spår samt hur djuren rör sig i banområdet. Höghastighetståget ställer krav på banan, konstruktionerna, materielen, kapaciteten och omgivningen. Dessa beaktas i planeringen och ytterligare utredningar kommer att göras för att göra informationen mer exakt.

”Vi måste förstå de mekanismer som påverkar höghastighetstågets rörelser under olika förhållanden. Snön är i sig inget finländskt särdrag, eftersom det finns snö även på andra håll i världen, men även den ska beaktas i banans konstruktioner när hastigheten ökar. Utredningen ger mer stöd för planeringen. Vi uppnådde det vi sökte”, berättar Weurlander.

EU-spårbredd skulle ge konkurrens på materielmarknaden

Av historiska skäl är spårvidden i tågtrafiken i Finland nästan densamma som i Ryssland. Den allmänna spårvidden i Europa är 1 435 millimeter, medan den vanligaste bredden mellan rälsarna i Finland är 1 524 millimeter. Den europeiska materielen passar således för närvarande inte in i Finlands spårvidd.

Eftersom spårvidden är en utmaning så är en tydlig definition av de mål som ställts upp för höghastighetsbanan av avgörande betydelse. Beslutet styr valet av tekniska lösningar och utrustning samt utvecklingen av en optimal verksamhetsmodell. Om EU-spårbredden skulle användas så kunde en större materielmarknad öppnas för konkurrens och det skulle medföra besparingar i materielanskaffningarna. 

Man håller också på att färdigställa en utredning av spårvidden på Östbanan, där man undersöker genomförandet av Östbanan med europeisk spårvidd. Frågor som ska utredas är spårviddens inverkan på infrastrukturen, elsystemen, kostnaderna, trafiknätet och processen för miljökonsekvensbedömning.

Den spårvidd som används på Finlands strategiskt viktigaste bannät har en stor inverkan på en eventuell utvidgning av det gemensamma europeiska spårtrafikområdet. Ett viktigt steg framåt togs när Östbanan godkändes för det utvidgade transeuropeiska stomnätet (TEN-T). I och med detta kan Östbanan Ab ansöka om betydande EU-finansiering för planeringen av banprojektet.

Höghastighetstågmateriel, sammanfattning 2024 (ENG)

Utredningen av höghastighetståg är Florencia Bigattis diplomarbete vid Aalto-universitetet och den första inom sitt ämnesområde i Finland. WSP Finland Oy ansvarade för handledningen av arbetet. Utredningen av spårvidden genomförs av Proxion Plan Oy och blir klar i början av september.

Florencia fortsätter sin tågkarriär i Finland

Florencia Bigatti (29 år) lockades från Uruguay till Finland av sitt intresse för tågtrafik. Efter diplomarbetet har hon beslutat att stanna i Finland för att fortsätta inom branschen.

Florencia växte upp i sitt hemlands huvudstad Montevideo, där hon avlade kandidatexamen i byggnadsteknik. Som magisterexamen valde hon att avlägga en dubbelexamen med första delen i Barcelona. Florencia kom till Finland för att lära sig mer om infrastruktur och snabb tågteknik, något som Finland är känt för bland experter inom branschen. 

”Det är egentligen inte ens möjligt att avlägga motsvarande studier i Uruguay, där det inte heller finns något omfattande bannätverk. Jag ville komma hit och lära mig av de bästa”, säger Florencia.

”Finland är ett fint exempel”

Finländarna är alltid intresserade av vad utlänningar är intresserade av i Finland. 

”Mina erfarenheter av utbildningen är hisnande. Jag har fått enormt mycket stöd, bekantat mig med experter inom järnvägsbranschen och fått ett brett perspektiv på branschen och dess intressenter. Det är belönande att få lära sig så mycket och bygga ett nätverk inom branschen. Jag är tacksam.”

”Finland är ett fint exempel på hur en välplanerad kollektivtrafik görs tillgänglig för en stor befolkning. I Finland förverkligas den sociala och ekonomiska rättvisan väl. Den täta och högklassiga kollektivtrafiken i huvudstadsregionen har öppnat många möjligheter för mig. Det är särskilt imponerande att även små städer har tågstationer.”

Mervärde för järnvägsbranschen i Finland

Florencia planerar en karriär inom järnvägsbranschen i Finland. Hon vill lära sig mer och skapa mervärde för branschen. Samtidigt strävar hon efter att skapa kontakter mellan Finland och de sydamerikanska länderna, särskilt Uruguay. ”Jag tror att järnvägssystemet i Finland skulle kunna fungera som en värdefull förebild.”

Nu planerar Florencia en karriär inom järnvägsbranschen och berättar att hon är ivrig att fortsätta stigen framåt.

Under arbetet med sitt diplomarbete har Florencia smidigt anpassat sig till det finländska livet.

”Jag har fått både internationella och lokala vänner och fått besöka olika delar av Finland, såsom Joensuu, Rovaniemi, Åbo, Borgå och Tammerfors. Jag har också tillägnat mig finländska traditioner och njutit mycket av stugliv, bastubad och till och med vinterbad.”

”I Finland värdesätter jag mest stark social jämlikhet och gemenskap. Dessa syns på ett verkligen unikt sätt i det vardagliga livet. Jag tror att det är centralt för landets utveckling att det råder balans mellan individens och samhällets intressen.”

Läs även

Östbanan med europeisk spårvidd? (på Finska)