Luontohaittojen kompensointia selvitettiin Porvoo-Sipoo-linjauksella

Graafinen kuvituskuva, juna luontomaisemassa. Itäradan luontohaittoja selvitettiin pro gradussa.

Itärata Oy:n keväällä käynnistämä ekologisten kompensaatioalueiden etsintään liittyvä tutkimus on valmistunut. Sen teki opinnäytetyönä Oulun yliopistossa maantiedettä ja geoinformatiikkaa opiskeleva Satu Kellokumpu yhteistyössä Ramboll Finland Oy:n kanssa.

Tiivistelmä jutusta:

  • Itäradan ekologisen kompensaation tutkielmassa selvitettiin suunnitellun uuden ratakäytävän aiheuttamaa luontohaittaa rataosuudella Porvoo-Sipoo.
  • Luontohaitta on mahdollista kompensoida ennallistamalla vastaavia luontotyyppejä muualla Etelä-Suomessa.
  • Tutkimuksessa löydettiin mahdolliset hyvitysalueet eri luontotyypeille.
  • Pro gradu -tutkielmassa käytetty digitaalisia paikkatietoja hyödyntävä soveltuvuusanalyysi osoittautui edulliseksi ja nopeaksi tutkimusmenetelmäksi.
  • Ensisijaisesti luontoon kohdistuvia haitallisia vaikutuksia pyritään kuitenkin välttämään tai vähentämään kompensoinnin sijaan.

Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, kuinka paljon luontohaittaa Porvoosta Sipooseen ulottuva rataosuus aiheuttaisi, ja kuinka paljon luontopinta-alaa tulisi ennallistaa haitan kompensoimiseksi. 

Ennallistamisella tarkoitetaan ihmisen muokkaaman luonnon palauttamista takaisin tilaan, joka edistää lajien monimuotoisuutta. Ennallistamistoimenpiteitä voi olla vaikkapa lahopuun määrän lisääminen siitä riippuvaisten eliöiden turvaamiseksi tai ojien tukkiminen soiden ennallistamiseksi. 

Tutkimuksen mukaan uusi rataosuus aiheuttaisi luontohaittaa noin 200 hehtaarille. Kompensoitavaa pinta-alaa tästä syntyisi noin 500 hehtaaria. Rataosuuden pituus on noin 42 kilometriä, eli hieman yli kolmasosa koko Itäradan suunnitellusta pituudesta.

Moninkertaisella kompensaatioalueella pyritään varmistamaan luonnon monimuotoisuuden nettopalautuminen. Ensisijaisesti luontoon kohdistuvia haitallisia vaikutuksia pyritään kuitenkin välttämään tai vähentämään niin Itäradan suunnittelu- kuin rakennusvaiheessakin. 

Edullinen ja nopea tutkimusmenetelmä

Hyvitysalueiden etsinnässä on perinteisesti käyty paikan päällä tutkimassa maastoa, mikä on hidasta ja työlästä. Tutkimus osoitti, että digitaalisia paikkatietoja hyödyntävä soveltuvuusanalyysi sopii hyvin ekologisen kompensaation suunnittelun tueksi.

Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) on parhaillaan käynnissä. Seuraavaksi valmistuvat Itäradan luontoselvitykset väleillä Lentorata-Sipoo-Porvoo ja Loviisa-Myrskylä-Lapinjärvi-Kouvola. Ympäristövaikutukset koko radan pituudelta selvittävä arviointiselostus valmistuu syksyllä 2025.

Lue lisää: Ekologisten kompensaatioalueiden etsintä soveltuvuusanalyysillä Itäradan ratahankkeessa