Johdonmukaisesti ja määrätietoisesti eteenpäin

Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva, siistiin siniseen pukuun pukeutunut silmälasipäinen harmaahiuksinen mies beigessä studiohuoneessa nojaa puisen tuolin selkänojaan ja hymyilee hienovaraisesti kameralle

Itärata sai heinäkuussa odotettuja uutisia, kun rata hyväksyttiin laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätös ei ole vain symbolinen, vaan sillä on todellista painoarvoa – Itärata on nyt virallisesti tunnustettu yhdeksi Euroopan tärkeimmistä liikennehankkeista. Sillä on merkitystä myös onnistuneessa rahoitushaussa.

EU:n intresseissä on kehittää Euroopan laajuista liikenneverkkoa eli TEN-T-verkkoa siten, että ydinverkon tulee olla valmis vuoteen 2030 mennessä, laajennetun ydinverkon 2040 mennessä ja kattavan verkon vuoteen 2050 mennessä. Raideliikenteellä on vahva painotus kehitystyössä, jossa pitkäjänteisyys ja johdonmukaisuus korostuvat. TEN-T-verkkoon kuuluvilla hankkeilla on mahdollisuus hakea CEF-rahoitusta (Connecting Europe Facility), josta merkittävä osa on kohdennettu liikenneinvestoinneille ja erityisesti raideliikenteelle.

Itärata selvittää EU-raideleveyden vaikutukset

Suomen raideleveys on peräisin keisarillisen Venäjän ajalta, ja se on leveämpi kuin yleisesti Euroopassa käytetty raideleveys. Käytettävä raideleveys vaikuttaa Suomen rataverkon kytkeytymiseen muuhun Eurooppaan. Itäradan syyskuussa valmistuva raideleveysselvitys tarjoaa tietoa kansallisen tason strategiseen päätöksentekoon. Raideleveyttä koskevalla päätöksellä on kauaskantoisia vaikutuksia, sillä se ohjaa Suomen rataverkon vaiheittaista kehittämistä pitkälle tulevaisuuteen. Yhtenäinen raideleveys muun Euroopan kanssa avaa Suomelle uusia mahdollisuuksia henkilöjunaliikenteen ja tavarakuljetusten lisäksi esimerkiksi kalustomarkkinoilla.

Raideleveysselvityksen lisäksi valmistumassa ovat myös suurnopeusjunakalustoselvitys sekä lähijunaliikenneselvitys. Suunnittelualueen kuntien ja niiden asukkaiden kannalta merkittävä vaihe on ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA), joka kevään ja kesän aikana on edennyt arkeologisten ja luontoselvitysten maastotutkimuksiin. Rinnakkain YVA:n kanssa on tehty Itäradan alustavaa yleissuunnitelmaa. Loka-marraskuussa olemme tiiviissä vuoropuhelussa suunnittelualueen kuntien asukkaiden, maanomistajien, viranomaisten ja päättäjien kanssa YVA-menettelyn yleisötilaisuuksissa.

Itäradan selvitysten kautta saatava uusi tieto auttaa koko Suomen raideliikennejärjestelmän suunnittelua ja siihen liittyvää strategista päätöksentekoa. Liikenneinfrastruktuurin suunnittelussa tulee ottaa huomioon lukuisia asioita henkilöliikenteestä älykkääseen liikenteen ohjaukseen ja tavaraliikenteestä raiteiden käyttömahdollisuuksiin. Aikaperspektiivi on huomattavan pitkä, ja valittujen ratkaisuiden tulee olla vaikuttavia, kustannustehokkaita ja kestäviä.

Petteri Portaankorva
toimitusjohtaja
Itärata Oy