Framåt på ett konsekvent och målmedvetet sätt
I juli fick Östbanan förväntade nyheter när banan godkändes för det utvidgade transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Beslutet är inte bara symboliskt utan har också en verklig betydelse – Östbanan har nu officiellt erkänts som ett av Europas viktigaste transportprojekt. Detta är också av betydelse för en lyckad finansieringsansökan.
Det ligger i EU:s intresse att utveckla det transeuropeiska transportnätet, dvs. TEN-T-nätet, så att stomnätet ska vara färdigt före 2030, det utvidgade stomnätet före 2040 och det omfattande nätet före 2050. Spårtrafiken har en stark betoning i utvecklingsarbetet som betonar långsiktighet och konsekvens. Projekt som hör till TEN-T-nätet har möjlighet att ansöka om CEF-finansiering (Connecting Europe Facility), av vilken en betydande del har riktats till trafikinvesteringar och i synnerhet till spårtrafiken.
Östbanan utreder konsekvenserna av EU-spårbredden
Finlands spårvidd härstammar från kejserliga Rysslands tid och är bredare än den spårvidd som allmänt används i Europa. Den spårvidd som används påverkar kopplingen av Finlands bannät till det övriga Europa. Utredningen av spårvidden på Östbanan som blir klar i september erbjuder information för det strategiska beslutsfattandet på nationell nivå. Beslutet om spårvidd har långtgående konsekvenser, eftersom det styr den stegvisa utvecklingen av Finlands bannät långt in i framtiden. En enhetlig spårvidd med resten av Europa öppnar nya möjligheter för Finland förutom vad gäller persontågstrafiken och godstransporterna även till exempel på materielmarknaden.
Utöver utredningen av spårvidden färdigställs också en utredning av höghastighetstågsmateriel och en utredning av närtågstrafiken. Ett viktigt skede för kommunerna inom planeringsområdet och deras invånare är förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB), som under våren och sommaren har framskridit till terrängundersökningar för arkeologiska utredningar och naturutredningar. En preliminär utredningsplan för Östbanan har utarbetats parallellt med MKB:n. I oktober–november för vi en intensiv dialog med invånarna, markägarna, myndigheterna och beslutsfattarna i kommunerna i planeringsområdet under de offentliga tillställningarna i MKB-förfarandet.
Den nya information som fås i Östbanans utredningar hjälper planeringen av spårtrafiksystemet i hela Finland och det strategiska beslutsfattandet i anslutning till det. I planeringen av trafikinfrastrukturen bör man beakta många saker, från persontrafik till intelligent trafikstyrning och från godstrafik till möjligheterna att använda spåren. Tidsperspektivet är anmärkningsvärt långt och de valda lösningarna ska vara effektiva, kostnadseffektiva och hållbara.
Petteri Portaankorva
verkställande direktör
Östbanan Ab