Tavoitteena Itäradan paras arvontuotto

Itäradan varrella -juttusarja kulkee radalla eteenpäin omistajakuntiin ja esittelee samalla Itärata Oy:n hallituksen jäseniä.

”Itäradan huolellinen suunnittelu on osa hankkeen parasta mahdollista arvontuottoa. Kyse ei ole vain kustannustehokkuudesta vaan myös vastuullisuudesta”, innokkaaksi lean-filosofian eteenpäin viejäksi tunnustautuva Itärata Oy:n hallituksen jäsen Tarja Merikallio sanoo.

Lean-ajattelu ja -johtaminen perustuvat jatkuvaan parantamiseen ja kehittämiseen. Tarja vastaa työssään Vison Oy:n liiketoimintajohtajana ja asiantuntijana lean-rakentamiseen liittyvästä koulutus-, valmennus- ja kehitystoiminnasta. Hänen erityisosaamiseensa kuuluvat myös muun muassa betonirakentaminen sekä arvon tuottaminen rakennushankkeissa.

”Haluan edistää toimintaa, jonka tavoitteena on saada parasta mahdollista arvontuottoa rakennushankkeille laajassa merkityksessä suunnittelusta toteutukseen – niin asiakkaiden, tilaajien ja käyttäjien kuin yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta”, Tarja korostaa.

”Esimerkiksi Itäradan ympäristövaikutusarvioinnissa (YVA) tähdätään vaihtoehtovertailuin, suunnitteluratkaisuin ja hyöty-haitta-arvioinnein parhaan mahdollisen arvon tuottamiseen. Se tarkoittaa Itäradan vaikutusten merkitystä luontoon ja ratalinjausten lähellä asuvien ihmisten elinympäristöön, mutta myös elinkeinoelämään, turvallisuuteen, huoltovarmuuteen ja koko itäisen Suomen elinvoimaan.”

”Itäradan suunnittelussa eri sidosryhmät on otettu hienosti mukaan vuorovaikutukseen. Tämä sekä monien selvitysten tekeminen ja erilaisten vaihtoehtojen avoin tarkastelu suunnitteluvaiheessa on myös hyvää arvontuottoa. Kyse ei ole vain kustannustehokkuudesta vaan myös vastuullisuudesta, joka on muutakin kuin vihreää rakentamista.” 

Mitä raideliikenne merkitsee itäiselle Suomelle?

Itärata on itäisen Suomen elinvoimaisuuden voimistaja ja vahvistaja, kun ajatellaan niin teollisuutta ja elinkeinoelämää kuin huoltovarmuutta ja turvallisuutta. Itäisen Suomen tulee olla elinvoimainen nyt ja tulevaisuudessa.

Itärataa voi tarkastella nimenomaan siitä näkökulmasta, mitä arvoa se tuottaa laajassa kuvassa ja eri näkökulmista. Jo pelkästään rakennusalan kannalta Itärata on erinomainen asia. Se on myös osa vastuullisempaan yhteiskuntaan siirtymistä.

Mitä jos Itärataa ei tulisikaan?

Jos sellainen harkitsematon päätös tehtäisiin, se kertoisi siitä, etteivät päättäjät osaa katsoa asioita laajemmasta perspektiivistä pitkälle eteenpäin. Sosiaalista vastuullisuutta ajatellen kehittämisen tulee olla Suomessa tasa-arvoista. Siksi on tärkeää, että koko maa pysyy asuttuna.

Nopeat ja varmat liikenneyhteydet tarjoavat enemmän vaihtoehtoja asumiseen, yrittämiseen, liikkumiseen ja investointeihin. Suomi tarvitsee myös vahvat yhteydet Eurooppaan, jotta olemme oikeasti osa yhtenäistä Eurooppaa. 

Millainen junaliikkuja itse olet?

Vietän vapaa-aikaani mieluusti Lapissa vaellellen joko hiihtäen tai vaelluskengät jalassa. Lappi on rakas paikka, jossa mökkeilemme. Matkaan lähdetään aina yöjunalla, ja mukana on myös iäkäs koiramme –

innokas junamatkustaja. Perheellämme on jopa yhteinen WhatsApp-ryhmä, jonne laitamme reissuista kuvia ja ”junassa on hauska matkustaa” -viestejä.

Interreilaaminen on osa minua: olen reilannut neljä kertaa, joista kahdella lapset ovat olleet mukana. Junassa matkustamisessa parasta on se, että olet tavallaan jo perillä, kun astut junaan. Juna on ihmeellinen paikka, jossa pystyy keskittymään ja tekemään tehokkaasti myös töitä.

Oma juna- tai matkustusmuistosi?

Niitä on paljon. Ensimmäisenä mieleen tulee ei ehkä niin hauska pieni muisto nuoruudesta, jolloin olin reilaamassa Euroopassa. Juna oli täynnä, joten joudun olemaan siellä, minne mahtui. Niinpä nukuin käytävän lattialla ja heräsin siihen, kun monta senttiä pitkä torakka oli korvani juuressa.

Parhaita muistoja edustavat Lapin reissuihin kuuluvat traditiot, kuten ravintolavaunussa nautitut lihapullat ja perunamuusi heti matkan alkajaisiksi. Siitä alkaa loma. Omassa hytissä on rentoa matkustaa eikä ole kiire minnekään. Helsingistä kun lähtee illalla pohjoiseen, aamulla herää ihan toisenlaisessa maailmassa.

Toivon, että pääsen edelleen hankkimaan uusia muistoa uusilta matkoilta. Haaveenani on päästä parin viikon junamatkalle Afrikkaan perheen kanssa ja käydä matkan varrella esimerkiksi safarilla.