Programmet för miljökonsekvensbedömning av Östbanan och den preliminära sträckningen till påseende i mitten av oktober
Bild: I Koria Ösbanan ansluten till det nuvarande järnvägsnätet. Fältundersökningen gav planerarna rikligt med detaljerad information som används för att precisera miljökonsekvensbedömningen och för att utarbeta en preliminär generalplan.
Miljökonsekvensbedömningen (MKB) av Östbanan och den preliminära utredningsplanen preciserar bansträckningsalternativen och deras konsekvenser i den lokaliseringsplan som publicerades i januari 2024. MKB-programmet och den preliminära sträckningen läggs fram i mitten av oktober. Dessutom utlovas lokala offentliga tillställningar och webbinfotillfällen.
Östbanans mål är att möjliggöra snabb fjärrtågtrafik (300 kh/h) i östra Finland: Längs Savolax och Karelens banor till Kuopio, Joensuu och Kajanaland. Dessutom är målet att förena Borgå stad med den snabba bantrafiken och närtågstrafiken. Östbanan främjar hållbar rörlighet från huvudstadsregionen österut och tvärtom samt tryggar för sin del försörjningsberedskapen i östra Finland.
MKB för Östbanan görs för den nya snabba banförbindelsen mellan Flygbanan och Kouvola via Borgå. Den omfattar områdena Kervo, Vanda, Tusby, Sibbo, Borgå, Lappträsk, Mörskom, Lovisa och Kouvola.
MKB-programmet läggs fram till påseende – vad innebär det?
Miljökonsekvensbedömningen grundar sig på lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (MKB-lagen). I förfarandet jämförs projektets alternativ med varandra och det skapas information som stöd för beslutsfattandet.
Syftet med miljökonsekvensbedömningen är att identifiera miljökonsekvenserna av projektets alternativ:
- För befolkningen samt för människors hälsa, levnadsförhållanden och trivsel
- För marken, jordmånen, vattnen, luften, klimatet, växtligheten samt organismerna och den biologiska mångfalden
- För samhällsstrukturen, de materiella tillgångarna, landskapet, stadsbilden och kulturarvet
- För utnyttjandet av naturresurser
Målet är att utifrån bedömningsförfarandet hitta en genomförbar lösning för Östbanan där olika behov har samordnats.
Östbanans MKB-program läggs fram officiellt i mitten av oktober och man kommer att begära respons på programmet. Efter framläggandet ger kontaktmyndigheten (NTM-centralen i Nyland) ett utlåtande om bedömningsprogrammets omfattning och exakthet. Av utlåtandet framgår hur de nödvändiga utredningarna samordnas med de utredningar som förutsätts i andra lagar och som gäller projektet. Utlåtandet omfattar ett sammandrag av övriga utlåtanden och åsikter.
Bild: Det finns flera klippor längs sträckningen av den Östbanan. Under MKB:n bedöms om de går att kringgå, om det behövs en bro eller om en tunnel används. Fältobservationer förbättrar MKB-processen och hjälper planerarna att hitta de bästa lösningarna för den slutliga sträckningen av spåret.
Därefter utarbetar Östbanan en egentlig MKB-beskrivning som läggs fram till påseende hösten 2025.
Utredningar och kartläggningar i anslutning till miljökonsekvensbedömningen görs under hela processen. Våren 2024 inleddes naturinventeringar, en utredning av ekologiska kompensationsområden samt arkeologiska utredningar och i början av 2025 färdigställs en utredning om vibrationer och stomljud. Dessutom kan man vid behov göra andra utredningar.
Preliminär utredningsplan
Samtidigt som MKB-förfarandet utarbetas en preliminär utredningsplan för Östbanan. I den preliminära utredningsplanen preciseras bansträckningsalternativen i lokaliseringsplanen och dessutom kan nya bansträckningsalternativ undersökas.
Östbanans preliminära utredningsplan presenteras samtidigt som MKB-programmet i oktober. Avsikten är att den preliminära utredningsplanen ska bli klar i februari 2025.
Terrängbesök preciserar planeringen
Under sommaren har man också gjort terrängbesök i alla kommuner i planeringsområdet. Terrängbesöken är en väsentlig del av bedömningen av banans miljökonsekvenser (MKB), eftersom de erbjuder värdefull information som man inte kan få enbart genom att undersöka kartorna.
Under terrängbesöken konkretiseras utmaningen med att anpassa järnvägsplanen med beaktande av konsekvenserna för den ställvis täta bebyggelsen, grundvattenområdena, kulturlandskapet och den känsliga naturen.
Delta och påverka
Kontaktmyndigheten, dvs. NTM-centralen i Nyland, kungör framläggandet av MKB-programmet och miljökonsekvensbeskrivningen och begär utlåtanden om dem av olika myndigheter. Under framläggandet kan åsikter framföras skriftligen till kontaktmyndigheten.
MKB-programmet och Östbanans preliminära sträckning presenteras under ett webbevenemang och vid ortspecifika offentliga tillställningar i oktober–november, datumen fastställs separat.
Ett lyckat MKB-förfarande omfattar aktiv förmedling av information, respons och diskussion. Under MKB-förfarandet informerar Östbanan om hur dess olika skeden framskrider och erbjuder responskanaler både på webben och vid evenemang.
Läs även