Itäradan varrella – Joensuu

Joensuun kaupungin strategiajohtaja Sami Laakkonen, silmälasipäinen mies violetissa solmiossa ja tummassa puvussa hymyilee kameralle

Itäradan varrella -juttusarja kulkee radalla eteenpäin omistajakuntiin ja esittelee samalla Itärata Oy:n hallituksen jäseniä. Matka jatkuu nyt Kouvolan ja Lappeenrannan kautta Joensuuhun.

Rata-asiat ovat ajankohtaisempia kuin koskaan

Joensuun kaupungin strategiajohtaja Sami Laakkonen näkee jo tulevaisuuden, jossa Itärata toteutuu. Muista vaihtoehdoista ei ole puhettakaan, sillä raideliikenne on merkittävä osa kasvavan yliopistokaupungin tulevaisuutta.

Juuri nyt Joensuussa on akuuteimpana pinnalla Syrjäsalmen silta sekä sen yli kulkeva Joensuun ja Imatran välinen vilkas rataosuus. Uuden ratasillan rakennustyöt on keskeytetty turvallisuussyistä vanhassa sillassa havaittujen ongelmien takia. Väyläviraston mukaan rakennustöiden jatkaminen edellyttää uusia arvioita ja pahimmillaan vanhan sillan sulkemista liikenteeltä vuoden 2024 aikana.

– Rata-asiat ovat meillä ajankohtaisempia kuin koskaan! Rataliikenteen sulkeminen olisi henkilö- ja tavaraliikenteen näkökulmasta erittäin vakava paikka. Me toivomme, että nykyinen silta voi jatkaa korjaustoimenpiteiden kautta toimintaansa, kunnes uusi silta valmistuu, Laakkonen sanoo.

– Seuraavaksi aikajanassa on Karjalanradan peruskunnon parantaminen, jolle on jo osoitettu yli 30 miljoonaa euroa osana perusväylänpitoa. Tämä on välttämätön hanke, sillä rata on lähes museokamaa. Tästä kertoo esimerkiksi se, että vuodesta 2017 lähtien Joensuu-Helsinki -matka on pidentynyt 20 minuutilla.

Kolmantena tärkeänä rata-asiana Joensuun aikajanalla päästäänkin sitten Itärataan.

Mitä Itärata Joensuulle merkitsee?

Joensuu on kasvava ja kaikin puolin mahtava elinympäristö, josta kaikki muut paikat vain sattuvat olemaan kaukana. Siksi kaupunki tarvitsee ansaitsemansa saavutettavuuden, jossa Itäradalla on merkittävä rooli osana Itä-Suomen tulevaisuutta.

Mitä, jos Itärataa ei tulisikaan?

Sitä asiaa en edes lähde spekuloimaan. Meillä on valtion sekä 24 kaupungin ja kunnan yhteinen näkemys siitä, että Itärataa tarvitaan. Meillä on myös yhteinen osakeyhtiö, joka vie asiaa eteenpäin. Jos Itärataa ei tulisi, yhteinen ja harkittu kokonaisuus hajoaisi atomeiksi ja meille jäisi käteen nippu erillisiä ratapätkiä.

Millainen junaliikkuja olet?

Matkustan mielelläni junassa, mutta koronan tuoman hybridityön myötä työmatkat Joensuusta Helsinkiin ovat vähentyneet neljäsosaan aiemmasta. Junan parhaita puolia ovat vapaus, turvallisuus ja ekologisuus. Junassa on myös hyvä tehdä töitä, kunhan netti- ja puhelinyhteydet toimivat. Tähänkin asiaan tarvitaan Karjalanradalla parannusta.

Oma junamuistosi?

Se liittyy työhön ja Lappiin, jossa olin ajamassa maakunnan etuja. VR ilmoitti vuonna 2006, että Rovaniemi-Kemijärvi -välinen yöjuna lakkautetaan. Aktiivisen vaikuttamistyön ansiosta sitä ei lakkautettu, vaan se jopa sähköistettiin. Tämä kertoo siitä, että koskaan ei pidä luovuttaa, vaan pitää olla sinnikäs ja puskea eteenpäin. Kukaan muu ei pidä alueen puolia yhtä hyvin kuin alueen edustajat itse. 

Mikä tekee Joensuusta erityisen?

Joensuu on paras kasvava yliopistokaupunki harrastaa luontoliikuntaa, kuten suunnistusta, hiihtoa ja maastopyöräilyä. Näitä lajeja tulee itsekin harrastettua monta kertaa viikossa.

Poimintoja Joensuusta

  • Joensuu on Pohjois-Karjalan maakuntakeskus, joka sijaitsee Saimaan Pyhäselän pohjoisrannalla Pielisjoen suulla, perustettu 1848.
  • Naapurikuntia ovat IlomantsiKontiolahtiLieksaLiperiRääkkylä ja Tohmajärvi. Idässä Joensuu rajoittuu Venäjään.
  • Asukkaita kaupungin alueella noin 78 000.
  • Suurimpia työnantajia mm. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa, Hedin Automotive Finland Oy, Abloy Oy,  E. Hartikainen, Stora Enso, UPM, Broman Group, John Deere ja Pohjois-Karjalan Sähkö Oy
  • Opiskelu Joensuussa: Itä-Suomen yliopisto, Karelia-ammattikorkeakoulu, ammattioppilaitos Riveria, ammattiopisto Luovi, Joensuun Konservatorio ja Itä-Suomen liikuntaopisto.
  • Ulkoilu ja retkeily: mm. 34 kaupungin seurannassa olevaa uimarantaa ja -paikkaa, Joensuun taitokortteli, Lykylammen, Kuhasalon ja Vekaruksen ulkoilu- ja virkistysalueet, Utran saaret
  • Nähtävyyksiä mm. Kolin kansallispuisto, tapahtumapuutarha Botania, Ilosaari, Pohjois-Karjalan museo Hilma, Taidemuseo Onni sekä Joensuun kauppatori ja Susi Kosiomatkalla -patsas
  • Joensuun Kulttuurin Unelmavuonna 2023 nautitaan kulttuurista, hyvästä karjalaisesta ruoasta ja ilonpidosta ympäri Joensuuta yli sadan ilmaisen tapahtuman voimin.
”Itärataa tule viedä pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti yhdessä eteenpäin”, Joensuun kaupungin strategiajohtaja Sami Laakkonen sanoo.

Lue Itäradan varrella -sarjan muut haastattelut:
Lappeenranta, kaupunginjohtaja Kimmo Jarva
Kouvola, kaupunginjohtaja Marita Toikka
Porvoo, kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula
Mikkeli, kaupunginjohtaja Janne Kinnunen
Mäntyharju, aik. kunnanjohtaja Jukka Ollikainen