Planeringen av Östbanan framskrider -med programmet för miljökonsekvensbedömning framlagt till påseende 14.10.
Östbanan Oy har lämnat in programmet för miljökonsekvensbedömning (MKB-programmet) för Östbanan till NTM-centralen i Nyland, som fungerar som kontaktmyndighet. Östbanans preliminära utredningsplan och bedömningsprogram presenteras vid offentliga tillställningar och digitalt på webbplatsen. Åsikter och utlåtanden om bedömningsprogrammet kan framföras 14.10.–22.11.2024.
Östbanan är en dubbelspårig banförbindelse för snabb persontrafik som planeras från Kervo via Borgå till Kouvola. Östbanan förenar Borgå med huvudstadsregionen och för med sig snabbare spårförbindelser via Kouvola, Joensuu och Kuopio till hela Östra Finland. Projektet främjar hållbar rörlighet från huvudstadsregionen österut och tvärtom samt tryggar för sin del försörjningsberedskapen i östra Finland.
Östbanans MKB-program är en plan för hur miljökonsekvensbedömningen av spårprojektet ska göras under byggandet och driften. Miljökonsekvensbedömningen grundar sig på lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (MKB-lagen). För konsekvensbedömningen utarbetas bl.a. naturutredningar, en bullerutredning, en utredning om vibrationer och stomljud samt en arkeologisk inventering.
Under tiden för MKB-förfarandet utarbetas också en preliminär utredningsplan för Östbanan. I den preliminära utredningsplanen preciseras alternativen för linjedragningen i lokaliseringsplanen och dessutom undersöks nya alternativa linjedragningar.
MKB-programmets framläggning till påseende, respons och offentliga tillställningar
Östbanans MKB-program läggs fram till påseende 14.10.–22.11.2024, under tiden man kan ge respons på det. MKB-programmet kan läsas på miljöförvaltningens projektsida och i tryckt form i alla kommuner i planeringsområdet.
- En digital sammanfattning (Digi-YVA) av Östbanans MKB-program kommer att publiceras och kan ses på Östbanans webbplats från och med 8.10: Förfarande vid miljökonsekvensbedömning (MKB)
- Även uppdaterade linjealternativ för Östbanan publiceras den 8.10. på webbplatsen: Östbanan på kartan
Östbanans MKB-program presenteras vid offentliga tillställningar i kommunerna i planeringsområdet i Borgå, Sibbo, Lovisa, Lappträsk, Mörskom, Kouvola och Kervo. Utöver offentliga tillställningar ordnas också ett webbevenemang med samma innehåll som är öppet för alla.
Offentlig tillställning kl. 18–20. Kaffeservering från kl. 17.30.
- Ons 23.10.2024 Borgå: Konstfabrikens Fabrikssal, Västra Alexandersgatan 1, 06100 Borgå
- To 24.10.2024 Sibbo: Nickby festsal, Gamla vattentornsbacken 1, 04130 Sibbo
- Ti 29.10 2024 Lovisa: Koskenkylän koulus matsal, Kullbyvägen 4, 07700 Forsby
- Ons 30.10.2024 Kouvola: Kouvola stadshus festsal, Torikatu 10, 45100 Kouvola (ingång via E-dörren)
- Ons 6.11.2024 Mörskom: Myrskylän koulu Mästarvägen 3, 07600 Mörskom
- Tor 7.11.2024 Lappträsk: Ungdomsföreningshuset Lindarås, Lokaltået 28, 07840 Lappträsk
- Ti 12.11.2024 Kervo: Keuda-husets Kerava-Sali, Keskikatu 3, 04200 Kervo. Tillställningen hålls i samband med Kervo stadsdirektörs invånarkväll.
- On 13.11.2024 Möte för distanspublik via Teams
Under de offentliga tillställningarna berättar man om MKB-förfarandet och MKB-programmets innehåll samt presenterar preliminära linjealternativ. Deltagarna kan ställa frågor om Östbanan och MKB-förfarandet och i slutet av tillställningarna är det möjligt att bekanta sig närmare med linjealternativen på kartorna.
Samarbetsgruppen upprätthåller dialog
Vi samarbetar intensivt med myndigheter, kommuner och experter. Utöver det lagstadgade förfarandet vid miljökonsekvensbedömning inrättar vi en samarbetsgrupp vars syfte är att upprätthålla dialog, informera om hur projektet framskrider samt samla in olika aktörers synpunkter och information som stöd för planeringen och miljökonsekvensbedömningen.
Till samarbetsgrupperna inbjuds lokala intressentgrupper som verkar inom Östbanans planeringsområde, såsom organisationer och föreningar. De som bjuds in kan vara t.ex. invånar- och byföreningar, jaktvårdsföreningar och jaktföreningar, naturorganisationer, företagarorganisationer, jord- och skogsbruksföretagare och intressebevakning, idrottsföreningar (t.ex. orientering), fiskeriområden, evenemangsanordnare och föreningar som främjar turism.
För närvarande kartlägger vi vilka aktörer som ska bjudas in till samarbetsgruppen. Man kan anmäla sig till samarbetsgruppen under de offentliga tillställningarna eller via Östbanans responsblankett https://www.itarata.fi/sv/planering/delta-och-paverka/
Samarbetsgruppens första diskussionstillfällen ordnas i början av 2025.
Vad händer sen?
Skeden i MKB-förfarandet:
- Efter att MKB-programmet varit framlagt till påseende utarbetar kontaktmyndigheten ett utlåtande om MKB-programmet som också innehåller en sammanfattning av utlåtanden och åsikter av andra.
- Miljökonsekvensbedömningar och utarbetande av MKB-beskrivningen. I MKB-beskrivningen presenteras resultaten av miljökonsekvensbedömningarna samt åtgärder för att undvika eller minska konsekvenserna.
- När MKB-beskrivningen är klar ger kontaktmyndigheten en motiverad slutsats om konsekvensbeskrivningen. Slutsatsen innehåller slutsatser om projektets miljökonsekvenser samt kvaliteten på bedömningens innehåll samt anvisningar för den fortsatta planeringen. Kontaktmyndigheten för projektet Östbanan är NTM-centralen i Nyland.
Miljökonsekvensbedömningen och den preliminära linjedragningen av Östbanan färdigställs i sin helhet före utgången av 2025 och kontaktmyndighetens motiverade slutsats fås uppskattningsvis i början av 2026.