Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede
Programfasen för förfarandet vid miljökonsekvensbedömning av Östbanan (MKB) håller på att avslutas. I nästa skede ger NTM-centralen i Nyland, i egenskap av kontaktmyndighet, ett utlåtande om programmet. I utlåtandet ingår också åsikter från allmänheten och utlåtanden som begärts av olika myndigheter. Turnén med informationstillfällen för allmänheten som ordnades under hösten visade sig vara en viktig del av programfasen.
MKB-förfarandet för Östbanan inleddes officiellt när Itärata Oy i oktober lämnade in ett program för miljökonsekvensbedömning för Östbanan till NTM-centralen. Därefter fanns MKB-programmet och den preliminära utredningsplanen med bansträckningsalternativ till påseende på Österbanans webbplats och på miljöförvaltningens projektsida samt i tryckt form i alla kommuner i planeringsområdet.
”Östbanans MKB-program är en plan för hur miljökonsekvensbedömningen av spårprojektet ska göras under byggandet och driften. Syftet med hela MKB-förfarandet är att med tillräcklig noggrannhet utreda projektets miljökonsekvenser och hitta en genomförbar lösning för Östbanan där olika behov har samordnats”, säger planeringsdirektör MinnaWeurlander vid Itärata Oy.
Tillfällena för allmänheten överraskade
Eftersom syftet med MKB-förfarandet är att öka medborgarnas deltagande och tillgång till information, presenterades MKB-programmet för Östbanan vid tillfällen som ordnades för allmänheten i oktober–november i kommunerna i planeringsområdet, alltså i Borgå, Sibbo, Lovisa, Lappträsk, Mörskom, Kouvola och Kervo. Dessutom ordnades ett webbevenemang som var öppet för alla.
”Under tillfällena för allmänheten kunde deltagarna ställa frågor och bekanta sig med linjedragningsalternativen på kartorna. Vårt mål var att komma nära människorna och nå så många ortsbor som möjligt. Detta lyckades vi också med, eftersom vår samarbetspartner Ramboll Finland Oy anser att det sällan har varit lika mycket folk på motsvarande informationstillfällen”, berättar Weurlander.
”Alla tillfällen var sakliga när atmosfären varierade från förväntade kritiska kommentarer och motstånd till aktiv dialog och tacksam respons. Vi fick också viktig lokal information av invånarna till exempel om vissa enskilda objekt som inte fanns tillgängliga i utgångsuppgifterna.”
Hur går vi vidare?
Åsikter och utlåtanden om MKB-programmet för Östbanan kunde framföras via den officiella responskanalen 14.10–22.11.2024. Det kom cirka hundra åsikter, vilket också kan anses vara ett exceptionellt bra antal. Dessutom begärdes cirka 30 utlåtanden av olika intressentgrupper.
NTM-centralen i Nyland ger ett utlåtande om omfattningen och noggrannheten av bedömningsprogrammet för Östbanan senast den 22 december 2024. I utlåtandet presenteras också ett sammandrag av allmänhetens åsikter och utlåtanden av olika intressentgrupper. Näst kommer Itärata Oy att utarbeta en MKB-beskrivning som presenterar resultaten av miljökonsekvensbedömningarna samt åtgärder för att undvika eller lindra konsekvenserna.
”MKB-beskrivningen läggs fram till påseende hösten 2025, och då kommer tillfällen för allmänheten att ordnas på nytt, utlåtanden att begäras och parterna kommer att erbjudas möjligheter att framföra sina åsikter. I detta skede är alla sträckningsalternativ jämlika och inga beslut har ännu fattats”, konstaterar Weurlander.
NTM-centralen i Nylands motiverade slutsats av beskrivningen fås uppskattningsvis i början av 2026. Under hela den lagstadgade MKB-processen görs olika utredningar i anslutning till miljökonsekvensbedömningen, såsom naturutredningar, buller- och vibrationsutredningar samt arkeologiska kartläggningar. MKB-förfarandet pågår i sin helhet i cirka två år.