Flygbanans ändrade sträckning påverkar planeringen av Östbanan 

Graafinen kuvituskuva, juna luontomaisemassa.

Flygbanans nya sträckning söder om Kervo gör att också Östbanans och Flygbanans anslutningspunkt flyttar. Den nya anslutningspunkten planeras längre söderut, närmare Helsingfors-Vanda flygplats. Ändringen påverkar också Östbanans sträckning. 

Östbanan går från huvudstadsregionen via Borgå till Kouvola och medför rakare och snabbare spårförbindelser till hela Östra Finland. Flygbanan ligger huvudsakligen i en tunnel under marken och kommer att göra Helsingfors-Vanda flygplats till en del av fjärrtågtrafiken. 

I den tidigare planen var avsikten att Östbanan och Flygbanan skulle ansluta sig till varandra i en tunnel, sydväst om Kervo. Planeringen fortsätter nu utifrån det nya anslutningsalternativet för Flygbanan i syfte att precisera Östbanans sträckning. 

”Det är ännu för tidigt att uttala sig om exakta konsekvenser, men vi har fått bekanta oss med Flygbanans material och som bäst planerar vi olika sträckningsalternativ för Östbanan. Målet är att tillsammans hitta det bästa alternativet för Östbanan och Flygbanan. Vi berättar mer om ändringarna i takt med att planeringen framskrider”, konstaterar Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Östbanan Ab.

För Östbanan pågår som bäst en fas för beskrivning av miljökonsekvensbedömningen (MKB). Som en del av den bedöms också konsekvenserna av den kommande ändringen av sträckningen. Den planerade framläggningen av MKB-beskrivningen nästa höst flyttas till januari-februari 2026. Ändringen påverkar inte den totala tidtabellen för planeringen av Östbanan, finansieringshelheten eller ansökan om EU-finansiering. 

”Att samordna planeringen av långsiktiga och omfattande spårprojekt som påverkar samhället är viktigt för hela Finland. Östra Finlands exceptionella ställning som EU:s och Natos randområde sätter också press på utvecklingen av trafiksystemet både i fråga om rörligheten inom Europa och den militära rörligheten. Vi vill genomföra planeringen med omsorg och möjliggöra lösningar som är fungerande också med tanke på spårtrafikens framtid”, tillägger Portaankorva.

Östbanans anslutning till det utvidgade stomnätet (TEN-T) för den europeiska trafiken tyder på banans strategiska betydelse och ger Finland möjligheter att få betydande EU-stöd. Målet är att de förbindelser som hör till det utvidgade stomnätet ska genomföras före 2040. Alla de nya spårförbindelserna, Östbanan, Flygbanan och Västbanan, är fortfarande i planeringsskedet, beslut om genomförandet har ännu inte fattats. 


Informationsmöte om Östbanan i Borgå 4.6

Östbanan ordnar ett informationsmöte på Borgå konstfabrik 4.6.2025 kl. 17.30–19.30, Västra Alexandersgatan 1, som är öppet för alla. Under informationsmötet presenteras Österbanans ändrade sträckningar, och Flygbanans nya anslutningspunkt. Vi ger också information om miljökonsekvensbedömningens tidtabell och om hur bedömningen framskrider samt om andra utredningar i anslutning till planeringen. 

I slutet av tillfället finns det tid för frågor och diskussion vid kartorna. Mer detaljerat program för tillfället meddelas närmare tidpunkten. 

Flygbanan informerade om sin ändrade sträckning 23.4. Läs meddelandet om Flygbanan (på finska)