Europas blickar ligger på Finland

Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva, siistiin siniseen pukuun pukeutunut silmälasipäinen harmaahiuksinen mies beigessä studiohuoneessa nojaa puisen tuolin selkänojaan ja hymyilee hienovaraisesti kameralle

Planeringen av Östbanan har pågått i drygt två år och vi har ännu sju år framför oss innan vi övergår till byggfasen. Projektbolagsmodellen har visat sig vara ett effektivt sätt att planera detta projekt av samhällelig betydelse. Ett projekt av betydande storleksklass. Ägarstäderna och -kommunerna har ett stort intresse av att projektet lyckas och att östra Finlands livskraft förbättras.

År 2024 inleddes för Östbanan med att lokaliseringsplanen färdigställdes. Därifrån fortsatte man med miljökonsekvensbedömningen (MKB) och den preliminära utredningsplanen. Vid sidan av detta har följande utredningar färdigställts: utredningen om godstrafik, utredningen av höghastighetstågmateriel, utredningen om närtåg samt utredningen om spårvidd. I början av 2025 färdigställs naturutredningar och arkeologiska utredningar. Vår planering har varit effektiv och vi har lyckats med upphandlingar som är av väsentlig betydelse med tanke på snabba framsteg och kostnadshantering.

En betydande och långtgående etapp uppnåddes i juli när Östbanan godkändes som en del av det utvidgade europeiska transportnätet (TEN-T). Det öppnade upp möjligheten för oss att ansöka om EU-finansiering och vårt fokus ligger redan på den programperiod som inleds 2028 och som för närvarande bereds inom EU.

Vårt moment för EU-finansiering är nu. Med tanke på de kommande planerings- och genomförandefaserna för Östbanan måste man förbereda sig på att EU-finansieringens stödprocent är korrekt. Fokus i Europa ligger på hållbar rörlighet och transport samt spårtrafikens konkurrenskraft inom såväl person- som godstrafiken. Men när man talar om säkerheten i Europa ligger blickarna också i betydande utsträckning på Finland. Är vi nöjda med en tågförbindelse längs Bottenvikens kurva, eller ansluter vi oss från södra Finland till det europeiska bannätet, varvid en enhetlig spårvidd skulle öppna betydande nya möjligheter?

Stora järnvägsinvesteringar stärker Finlands koppling till det europeiska trafiknätet. För att stödja denna långtgående planering behövs en nationell vision för spårtrafiken som sträcker sig fram till 2050–2060-talen och som bör utarbetas tillsammans som rundabordssamtal. I Finland är det nödvändigt att fortsätta utvecklingen av spårtrafiken i riktning mot EU:s mål.

För oss har året varit fartfyllt och framgångsrikt. Jag vill ge ett stort tack till vår mycket omfattande grupp partners för ett gott samarbete. Vi fortsätter med samma intensiva kontakt också under det kommande året. Östbanan bygger vi tillsammans.

Jag önskar er alla en fridfull jul och ett gott nytt år.

Petteri Portaankorva
verkställande direktör
Östbanan Ab