Enkätresultat: oro över bygemenskaper, önskemål om bättre förbindelser

Bild: Visit Porvoo

En enkät som genomfördes i planeringsområdet för Östbanan samlade in omfattande synpunkter och känsloladdad respons om den kommande banförbindelsen. Över 700 respondenter lyfte fram både önskemål och orosmoment i anslutning till projektet, särskilt kring boende, miljö och näringslivet.  

Enkäten genomfördes som en del av miljökonsekvensbedömningen av Östbanan. I svaren betonades de snabba trafikförbindelser som banförbindelsen möjliggör och utvidgningen av pendlingsområdet, men å andra sidan framkom också rädslor kring naturen, fastigheterna och bygemenskaperna. 

En tredjedel av respondenterna såg mera fördelar med Östbanan – de mest kritiska finns i Sibbo och Lappträsk 

De som svarade på enkäten såg som helhet något fler nackdelar (55 %) än fördelar (41 %) med projektet Östbanan. De respondenter som bor i Helsingfors och Vanda förhöll sig mest positivt till projektet. De mest kritiska åsikterna fanns i riktningarna mot Sibbo och Lappträsk, där oron för förändringar i livsmiljön och buller- och vibrationsskador betonades. Åsikterna bland invånarna i Borgå, Lovisa och Kouvola fördelade sig ganska jämnt mellan positiva och negativa. 

Granskat per kommun ansågs nyttan i Borgå vara den snabba förbindelsen till huvudstadsregionen, utvidgningen av pendlingsområdet och klimatvänlig rörlighet. I Kouvola ansågs utöver dessa fördelar även spårförbindelsen förbättra försörjningsberedskapen i Östra Finland.  I Sibbo, Lovisa och Lappträsk är man särskilt oroad över konsekvenserna för boendetrivseln och naturen, hotet om att livet på landsbygden skulle försvinna och näringsidkandet försvåras. 

Drygt hälften av alla respondenter (59 %) bedömde att deras bostad, fritidsbostad, ägd mark eller företag ligger så nära den planerade linjen för Östbanan att projektet skulle ha konsekvenser för deras livsmiljö. 

I Borgå föredrar man stationsalternativet Kungsporten 

Kungsportens station ovanpå marken i Borgå understöddes av 42 procent av hela respondentgruppen, men bland Borgåborna steg understödet till 55 procent. Av respondenterna understödde 41 procent en underjordisk station i Borgå och 30 procent understödde ett stickspår i centrum. En tredjedel av respondenterna stödde Lovisa Forsby station, i synnerhet invånarna i närområdena Lovisa, Mörskom och Lappträsk. Nickby station i Sibbo fick stöd av cirka en fjärdedel och en femtedel av respondenterna understödde Kervo position.  

I kartmarkeringarna framkom oro över byarna, naturen och jordbruket  

Man fick in 453 kartkommentarer. Flest markeringar gällde boendemiljöer, bysamhällen, naturobjekt och jordbruk. I svaren upprepades rädslan för att byarna skulle delas, att den närliggande naturen och rekreationsområdena skulle förstöras samt oron för att familjer som bott på samma gårdar i generationer skulle bli tvungna att avstå från sina hem eller sin näringsverksamhet. Kartmarkeringarna för boendemiljöer och bysamhällen koncentrerades särskilt till Andersböle och Söderveckoski i Borgå, Hagalund i Sibbo samt till kyrkbyn, Lindkoski och Porlomvägen i Lappträsk.  

I de naturrelaterade kartkommentarna lyftes artobservationer, värdefulla naturmiljöer och naturlandskap fram särskilt i Söderveckoski och Venjärvi Borgå, i Träskebäcken i västra Lovisa samt längs sträckningen vid Mörskom. Miljön kring Kvarnträsk i Lovisa nämndes i flera kommentarer som ett viktigt utflykts- och rekreationsobjekt. 

Barns och ungas synpunkter ska beaktas

I enkäten frågade man också om projektets konsekvenser på barn och unga. Som positivt ansågs bättre möjligheter att röra sig självständigt, studera, utöva hobbyer och stanna kvar i hemtrakten om livskraften stärks i kommunerna längs med banan. I de mer kritiska kommentarerna framhävdes oron över om den traditionella livsstilen försvinner, den ekonomiska osäkerheten och säkerheten i närheten av stationerna och banan.  

En del av respondenterna anser att antalet stationer och deras läge är avgörande för hur mycket Östbanan skulle gynna barn och unga. Dessutom var en del oroade över en eventuell minskning av busstrafiken. 

Enkätmaterialet stöder konsekvensbedömningen 

Resultaten av Östbanans enkät och kommentarerna om kartan utnyttjas i miljökonsekvensbeskrivningen som publiceras i januari 2026. Kartmarkeringarna visas enligt tema på webbplatsen Östbanan på kartan.

Resultaten av enkäten presenteras på ett informationsmöte i Borgå 4.6.

Enkäten var öppen 13.3–15.4.2025 och genomfördes elektroniskt på Östbanans webbplats. Med enkäten samlade man in synpunkter på projektets konsekvenser samt förslag på objekt som bör beaktas i planeringsområdet. 

Resultaten av enkäten presenteras också vid ett informationsmöte för allmänheten som ordnas vid konstfabriken i Borgå den 4.6 kl. 17.30–19.30.

 
Läs en sammanfattning av enkätens resultat (på finska)