Alternativen för närtågstrafiken på Östbanan utreds ända till Forsby
Verksamhetsförutsättningarna för närtågstrafiken mellan Helsingfors och Borgå på Östbanan utreds närmare. I utredningen beaktas också eventuella förlängningar av närtågstrafiken ända till Forsby, vilket skulle möjliggöra resekedjor med tågbussar och tåg-personbilar längs kusten till Lovisa, Pyttis, Kotka och Fredrikshamn.
Utredningen av närtågstrafiken som nu inleds kompletterar informationsunderlaget för Östbanan. I utredningen av huvudsträckan som publicerades i januari beskrevs flera sträckningsalternativ som uppfyller hastighetskravet på 300 km/h. En dubbelspårig Östbana lämplig för höghastighetståg planeras mellan Lentorata-Borgå-Kouvola.
Möjligheten till stationer för närtågstrafik i Forsby har inte undersökts i tidigare utredningar. Önskemålet kom från Lappträsk och Lovisa i samband med kommunträffarna för Östbanan förra hösten.
Den gynnsammaste rutten för närtågstrafiken skulle enligt tidigare utredningar gå via Flygbanan och Kervo underjordiska station till den underjordiska stationen i Borgå centrum. Å andra sidan visade utredningen av huvudsträckan för Östbanan att underjordiska stationer avsevärt höjer kostnaderna och att man i utredningarna inte har beaktat det stora vertikala avståndet från den nya underjordiska stationen i Kervo till den nuvarande stationen. Den nya stationen skulle ligga på över 60 meters djup.
Under utredningen undersöker man bland annat olika stationsalternativs inverkan på resekedjorna, bedömer kostnaderna för närtågstrafiken och anslutningsbusstrafiken, linjenätets passagerarpotential samt utvecklingspotentialen för stationernas markanvändning och kopplingen till stadsstrukturen. Utredningen genomförs av planerings- och konsultföretaget WSP. Målet är att komplettera kunskapsunderlaget för planeringen av Östbanan och stödja beslutsfattandet om projektets alternativa linjer. Samtidigt får man information om den riksomfattande planeringen av närtågstrafiken.