Itäradan lähijunaliikenteen vaihtoehdot selvitetään Koskenkylään asti
Helsingin ja Porvoon välisen lähijunaliikenteen toimintaedellytykset Itäradalla selvitetään tarkemmin. Selvityksessä huomioidaan myös lähijunaliikenteen mahdollinen jatkaminen Koskenkylään asti, mikä mahdollistaisi juna-bussi tai juna-henkilöauto matkaketjut rannikon suuntaisesti Loviisaan, Pyhtäälle, Kotkaan ja Haminaan.
Nyt aloitettava lähijunaliikenteen selvitys täydentää Itäradan tietopohjaa. Tammikuussa julkaistussa pääsuuntaselvityksessä kuvattiin useita linjausvaihtoehtoja, jotka täyttävät 300 kilometrin tuntinopeudelle asetetut vaatimukset. Suurnopeusjunille soveltuva kaksiraiteinen Itärata on suunnitteilla välille Lentorata–Porvoo–Kouvola.
Lähijunaliikenteen seisakkeen mahdollisuutta Koskenkylässä ei ole tutkittu aiemmissa selvityksissä. Toive siitä tuli Itäradan kuntatapaamisten yhteydessä viime syksynä Lapinjärveltä ja Loviisasta.
Lähijunaliikenteen otollisin reitti kulkisi aiempien selvitysten perusteella Lentoradan ja Keravan maanalaisen aseman kautta Porvoon keskustan maanalaiselle asemalle. Toisaalta Itäradan pääsuuntaselvitys osoitti, että maanalaiset asemat nostavat huomattavasti kustannuksia eikä selvityksissä ole huomioitu Keravan uuden maanalaisen aseman suurta pystysuuntaista etäisyyttä nykyiseen asemaan. Uusi asema sijaitsisi yli 60 metrin syvyydessä.
Selvityksen aikana tutkitaan muun muassa eri asemavaihtoehtojen vaikutukset matkaketjuihin, arvioidaan lähijunaliikenteen ja liityntäbussiliikenteen kustannuksia, linjaston matkustajapotentiaalia sekä asemien maankäytön kehityspotentiaalia ja kytkeytymistä kaupunkirakenteeseen.
Selvityksen toteuttaa suunnittelu- ja konsultointiyritys WSP. Tavoitteena on täydentää Itäradan suunnittelun tietopohjaa ja tukea päätöksentekoa hankkeen vaihtoehtoisista linjauksista. Samalla saadaan tietoa valtakunnalliseen lähijunaliikenteen suunnittelun.