
”Parhaat suunnitelmat syntyvät yhteistyössä”
Minna Weurlander on Itärata Oy:n suunnittelujohtaja. Hän haluaa panostaa aktiiviseen ja avoimeen vuoropuheluun suuren hankkeen lukuisten sidosryhmien kanssa. Minnaa kutkuttaa ajatus hypätä junaan Porvoossa ja olla hetken päästä Tallinnassa – eurooppalaista raideveyttä pitkin.
Mikä sinua innostaa Itäradassa eniten?
Suunnittelijana minua innostaa erityisesti, että olen päässyt tekemään näin merkittävää hanketta ihan alusta asti. Jotta hanke toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla, panostamme aktiiviseen ja avoimeen vuoropuheluun useiden suunnittelukumppaneiden, kuntien ja kaupunkien, asukkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Parhaat suunnitelmat syntyvät aina yhteistyössä!
Tärkein tavoitteemme on luoda edellytykset sille, että Itärata on mahdollista rakentaa 2030-luvun loppuun mennessä. Hanke on monin tavoin tärkeä: se vahvistaa koko itäisen Suomen liikkumista, elinvoimaa ja turvallisuutta. Suoremman ja nopeamman raideyhteyden myötä pääsisimme eroon esimerkiksi lyhyistä lentomatkoista, jotka ovat niitä saastuttavimpia. Porvoon kytkeminen osaksi pääkaupunkiseudun raideliikennejärjestelmään on myös osa vihreää siirtymää.
Mikä Itärataan liittyvä kysymys on jäänyt mieleesi?
Olen pyörittänyt hankkeeseen liittyviä asioita, selvityksiä ja kysymyksiä monesta suunnasta. En osaa nimetä yhtä kysymystä, mutta monissa keskusteluissa on noussut esiin yhteydet Eurooppaan ja niiden avaamat mahdollisuudet. Itärata osana eurooppalaista raideliikenteen verkkoa parantaisi Suomen huoltovarmuutta uudessa maailmantilanteessa.
Olisi kutkuttava ajatus hypätä Porvoossa junaan ja olla hetken päästä Tallinnassa. Tai lähteä Helsingistä junalla laskettelureissulle Keski-Eurooppaan – väliin jäisi lentokentällä jonottaminen ja jännitys tulevatko sukset perille. Kun meillä olisi suora raideyhteys Manner-Eurooppaan, Suomi ei olisi enää ”saari”. Tämä edellyttää keskieurooppalaisen raideleveyden lisäksi tunnelin rakentamista Helsingin ja Tallinnan välille sekä Baltian halkaisevan Rail Baltican valmistumista.
Mikä periaate johtaa työtäsi?
Kaiken keskustelun ja viestinnän pitää olla avointa, rehellistä ja ymmärrettävää. Etenemme ja teemme valintoja aina huolellisesti perustellulla tiedolla.
Itäradan suunnittelu kestää lähes kymmenen vuotta. Isoissa ratahankkeissa esimerkiksi raha puhuttaa aina, mutta jos suunnittelua ei tehdä nyt, emme voi kymmenen vuoden päästä edes harkita radan toteuttamista. Tarvitsemme laadukkaan suunnittelun. Niiden suunnitelmien voimassaoloaikaa voi tarvittaessa vielä pidentää, ja toteutus voi tulla vaikka 20 vuoden päästä.
Kukaan meistä ei osaa sanoa millaista liikkuminen silloin aidosti on. Joka tapauksessa on halvempaa liikuttaa ryhmiä kuin yksilöitä eli joukkokuljetusvälineitä tarvitaan. Tämä sellaisena muistutuksena, että ei katsota vain siihen omaan kukkaroon ja omaan huomiseen, vaan katsotaan näkemyksellisesti ja pitkäjänteisesti paljon kauemmas.
Mikä on lempipaikkasi Itäradan varrella?
Mieleen nousee Anttilan sähköasema Sipoon ja Porvoon rajalla, joka on kierretty linjaussuunnittelussa. Se ei ole ehkä lempipaikkani, mutta kiteyttää hyvin hankkeesta aika monta haasteellista asiaa.
Minna Weurlander
- Itärata Oy:n suunnittelujohtaja, yhdyskuntasuunnittelun ja johtamisen ammattilainen.
- Työskennellyt aiemmin yksikönjohtajana ratapuolen konsulttitoimistossa sekä Tiehallinnossa, joka muuttui vuonna 2010 Uudenmaan ELY-keskukseksi, liikennejärjestelmäyksikön päällikkönä. Ollut liikennesuunnitteluinsinöörinä Kirkkonummella ja HSL:llä tutkijana.
- Asuu Kirkkonummella ja on ahkera junankäyttäjä.