Utredning: Strukturöverförd buller och vibrationer från Östbanan håller sig i huvudsak under riktvärdena

- En utredning om vibrationer och strukturöverfört buller i planeringsområdet för Östbanan har slutförts.
- Utredningen, som genomfördes av A-Insinöörit, bedömde effekterna av olika järnvägssträckningar på byggnader i fråga om vibrationer och strukturöverförd buller samt tillgängliga lösningar för att minska dessa.
- Med hjälp av dessa lösningar kan vibrationer och buller från järnvägstrafiken i huvudsak hållas under riktvärdena för alla föreslagna sträckningar.
I utredningen bedömde A-Insinöörit de vibrationer och det strukturöverförda buller som järnvägstrafiken skulle orsaka för byggnader längs de olika sträckningarna av Östbanan. Effekterna av både person- och godstrafik undersöktes separat.
Utredningen definierade också lösningar för att minska vibrationer och strukturöverförd buller som säkerställer att riktvärdena uppfylls för de flesta byggnader inom påverkningsområdet för de alternativa sträckningarna. En försiktighetsprincip tillämpades, vilket innebär att uppskattningarna gjordes utifrån det värsta scenariot.
”Med de nu planerade lösningarna kan vi i huvudsak hålla oss under riktvärdena. I detta skede baseras bedömningen på preliminära jordarts- och grunddata. När informationen om berggrund, jordförhållanden och byggnadsfundament preciseras under den allmänna planeringsfasen kommer effekterna av vibrationer och strukturöverförd buller samt lösningarna att omvärderas,” säger Minna Weurlander, planeringsdirektör vid Östbanan Ab.
Hösten 2024 genomförde Östbanan Ab och Flygbanan Ab grundmätningar för modellering av vibrationer och strukturöverförd buller. Dessa mätningar gjorde det möjligt att modellera bullereffekterna mer exakt. Detta gör det möjligt att minimera miljöpåverkan redan under planeringsfasen.
Utredningen om vibrationer och strukturöverförd buller var en del av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Östbanan. MKB-rapporten för Östbanan kommer att finnas tillgänglig för allmänheten i 60 dagar från januari 2026. Under denna tid kommer den samordnande myndigheten, Nylands NTM-central, att samla in skriftliga utlåtanden och synpunkter på rapporten, och Östbanan kommer att ordna offentliga evenemang i alla kommuner inom planeringsområdet. Den samordnande myndigheten förväntas ge ett motiverat yttrande om MKB-rapporten omkring början av maj 2026.