Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby
I närtågsutredningen av Östbanan granskades fyra stationsalternativ i Borgå, mellanstationer i Kervo och Nickby samt fortsatt närtågstrafik till Lovisa. Utredningen genomfördes som en del av miljökonsekvensbedömningen och den preliminära generalplanen för Östbanan. Med tanke på helheten verkar den mest kostnadseffektiva lösningen vara att alla tåg stannar i Kungsporten och att sträckningen fortsätter till Gamla Tavastehusvägen i Borgå, eller att ett underjordiskt stickspår byggs från Kungsporten till Borgå centrum. Östbanan möjliggör närtågstrafik mellan Helsingfors och Borgå.
Möjligheterna för närtågstrafiken mellan Helsingfors och Borgå har granskats i flera utredningar, men inte på samma banlinjer och stationsplatser som i den nu närtågsutredning av Östbanan som nu färdigställts. I utredningen har man jämfört olika alternativ med utvecklingspotentialen för markanvändningen, trafikeringsmodellerna och -kostnaderna för tågtrafiken, uppskattningen av antalet passagerare inom kollektivtrafiken, linjenätsalternativen för lokaltrafiken i Borgå, kollektivtrafikens kostnadseffektivitet samt konsekvenserna för anslutningsbusstrafiken i riktning mot Kotka.
”Östbanan är i princip en snabb fjärrtågsbana, men närtågstrafiken för med sig enorma tilläggsfördelar. Enligt tidigare utredningar skulle det inte vara lönsamt med ett spår enbart för närtågstrafiken från Helsingfors till Borgå”, berättar Minna Weurlander, planeringschef för Östbanan.
Alternativ VEA+ verkar vara en lovande lösning. I den stannar antingen alla tåg i Kungsporten och sträckningen fortsätter till Gamla Tavastehusvägen, eller så fortsätter närtågen till Borgå centrum på ett stickspår. Stationernas placering i Nickby och Kervo skulle föra med sig betydande fördelar, även om restiden i riktning mot Borgå skulle förlängas med några minuter. En hållplats i Forsby skulle däremot inte vara lönsam med tanke på markanvändningen eller trafiken.
”Utredningen visade att man i trafiken måste förbereda sig på en 120 minuters omloppstid, vilket möjliggör två stationer i Borgå, mellanstationer i Kervo och Nickby samt samordning med andra tågförbindelser på Helsingfors bangård. Härnäst fortsätter planeringen i MKB-förfarandet, där vårt mål är att hitta det bästa alternativet som är klart mer godtagbart än andra alternativ och samtidigt kostnadseffektivt”, konstaterar Weurlander.
Närtågens ändstation ska placeras så nära Borgå centrum som möjligt
- Ju mer centralt läget är, desto bättre är det med tanke på markanvändningen, antalet passagerare och trafiksystemet.
- Alternativ VEA+, där alla tåg stannar i Kungsporten och närtågen fortsätter på ett stickspår till Borgå centrum, verkar vara en lovande lösning.
- Genomförandet av stationerna på centrala platser under jorden (VEB & VEC) ökar tydligt antalet resor, men ökar kostnaderna för genomförandet av Östbanan betydligt (0,7–1,2 miljarder euro).
Mellanstationerna i Kervo och Nickby förbättrar närtågstrafikens kostnadseffektivitet
- Båda mellanstationerna ökar passagerarantalet i Borgå närtåg betydligt och förbättrar därmed närtågstrafikens kostnadseffektivitet.
- I synnerhet Kervo station förbättrar kollektivtrafiksystemets användbarhet, när byten från närtågen på Östbanan till närtågen på huvudbanan och Lahtis direktbana kan genomföras förutom i Böle även i Kervo.
- Nickby station möjliggör en snabb närtågsförbindelse till Nickby.
Fördelarna med Forsby station verkar mycket små
- Fördelarna med Forsby station verkar mycket små: liten markanvändningspotential, liten användarpotential, liten anslutningstrafikpotential och liten betydelse för resekedjorna och trafiksystemets funktion.
- Bättre alternativ i stället för att bygga Forsby station är att närtågstrafiken fortsätter till Lovisa utan mellanstopp, eller att närtågstrafiken avslutas i Borgå.
Korrektion: Pressmeddelandet och rapporten har korrigerats den 25.9.2024. I Borgå centrum fortsätter linjedragningen till Gamla Tavastehusvägen, inte till Kalevagatan.
Annex