Raideliikenteen merkitys vahvistuu entisestään

Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Minna Kivimäen mukaan pitkäjänteinen suunnittelutyö on raideliikenteen kehittämisen perusta.
Raideliikenteellä on merkittävä asema Suomen liikennejärjestelmässä, sekä henkilö- että tavaraliikenteen kannalta. Raideliikenteen merkitys vahvistuu entisestään muun muassa kestävän liikenteen ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Myös hallitusohjelma tukee raideliikenteen kehittämistä investoinneilla ja palveluja kehittämällä eli lisäämällä tosiasiallista kilpailua raideliikennemarkkinalla sekä helpottamalla markkinoille pääsyä.
Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, eli Liikenne 12:n, on tarkoitus lisätä liikennepolitiikan pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaisuutta sekä rahoituksen käytön tehokkuutta. Suunnitelma päivitetään hallituskausittain, eli neljän vuoden välein.
”Seuraavan päivitystyön on määrä alkaa syksyllä. Tiivis yhteistyö sidosryhmien kanssa on tärkeä osa päivitystyötä”, Kivimäki kertoo.
EU toimii vahvasti vaikuttajana liikennepolitiikassa
EU säätelee laajasti liikennepolitiikkaa, ja vaikuttaa myös liikenteen ilmasto- ja ympäristösääntelyyn. Liikenne on keskeisessä osassa EU:n sisämarkkinoita ja vapaata liikkuvuutta.
Euroopan laajuisen liikenneverkon, eli TEN-T:n, tavoitteena on turvallinen ja kestävä liikennejärjestelmä, joka edistää tavaroiden ja ihmisten saumatonta liikkumista. TEN-T-verkkoa kehitetään Verkkojen Eurooppa -rahoitusohjelmalla (CEF).
”Toisin kuin yleisesti tunnutaan uskovan, myös Suomi on saanut rahoitusta varsin hyvin. Aina voidaan kuitenkin parantaa. Suunnitelmallisella valmistelulla, vaikutusarvioinneilla ja kansallisella omarahoituksella on tärkeä rooli hakumenestyksessä. Tämän vuoksi Liikenne 12 -suunnitelman merkitys nousee erityisen korostuneesti esiin”, Kivimäki sanoo.
Turvallisuuspoliittisen tilanteen muutos on vaikuttanut myös liikennepolitiikkaan. Esimerkiksi Venäjän hyökkäyksen jälkeen komissio kiirehti käynnistämään CEF-haun sotilaallisen liikkuvuuden hankkeille, joista myös Suomi sai tukea.
Askelmerkit kohti kestävää ja saumatonta raidejärjestelmää
Suomen raideliikenteen kehitys ja liikennepolitiikka ovat siis vahvasti sidoksissa EU:n suuntaviivoihin ja rahoitusohjelmiin. Pitkäjänteinen suunnittelu, vaikutusarvioinnit ja poliittinen tahtotila luovat perustan kehitystyölle.
”Suomen asemaa vahvistetaan aktiivisella osallistumisella EU-rahoituksen hakuihin ja suunnitelmalliseen hankkeiden valmisteluun, turvallisuuspoliittinen ympäristö huomioiden”, Kivimäki päättää.
Mikä ihmeen CEF-rahoitus?
Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility, CEF) on Euroopan Unionin rahoitusväline, jolla se voi tukea liikenne-, energia- ja tietoliikenneverkkojen kehittämistä EU-alueella.
Edellinen ohjelmakausi sisälsi vuodet 2014–2020. Nykyinen ohjelmakausi kattaa vuodet 2021–2027 ja sen budjetti on 33,7 miljardia euroa.
Ohjelmakauden budjetista ohjataan 5,8 miljardia energiahankkeisiin, 25,8 miljardia liikennehankkeisiin ja 2,1 miljardia tietoliikennehankkeisiin. CEF-rahoitusta voi hakea vuosittain. Vuoden 2022 haussa (2022–2023) Suomi sai CEF Liikenne -rahoitusta 90,81 miljoonaa euroa yhdeksälle eri liikennehankkeelle.