Itäradan tietopohja tarkentuu yhteistyössä kuntien kanssa
![Karttakuva, jossa näkyy Lentoradan ja Itäradan mahdolliset reitit](https://www.itarata.fi/wp-content/uploads/2023/10/Itarata-kartalla.png)
Itärata on tavannut pääsuuntaselvityksen merkeissä Porvoon, Keravan, Sipoon, Loviisan, Lapinjärven ja Kouvolan edustajia lokakuun aikana. Keskusteluissa on saatu paikallista tietoa ratalinjauksen suunnittelun tueksi sekä kuultu kuntien toiveita.
Suunnittelualueen kaupungit ja kunnat pitävät tärkeänä, että ratalinjaus mahdollistaa alueiden pitkän tähtäimen kehittämisen ja että eri vaihtoehdot tutkitaan kunnolla. Tällaisia ovat esimerkiksi mahdolliset tulevaisuuden varaukset asema- tai seisakepaikoiksi. Suunnitteluvaiheessa selvitetään tavaraliikenteen mahdollisuuksia ja henkilöliikenteen kannalta laajasti alueita palvelevia, yhdyskuntarakennetta tukevia ratkaisuja.
– Keskustelut ovat olleet erittäin hyödyllisiä. Olemme saaneet tavata kuntien johtoa ja asiantuntijoita sekä keskustella avoimesti heitä askarruttaneista kysymyksistä. On ollut hienoa nähdä, kuinka vastaanottavaisia ja kiinnostuneita kuntien edustajat ovat olleet, Itäradan toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa.
Itäradan suunnitteluvaihe kestää vielä noin kahdeksan vuotta ja suunnittelu on vasta alkumetreillä. Tehtävänä on suunnitella nopeiden kaukojunien rata, mutta suunnittelussa huomioidaan lähijunaliikenteen tarpeet sekä pääkaupunkiseudun kehittyminen, mikä tarjoaa kehittymismahdollisuuksia kasvuun Itäradan varren kaupungeille ja kunnille.
Yksin Porvoon vaikutus Itäradan henkilöliikenteen matkustajamääriin olisi merkittävä. Uusi raideyhteys toisi 600 000 uutta matkaa raideliikenteen pariin ja tarjoaisi kaupungille mittavia kehittämismahdollisuuksia.
Sadan vuoden strateginen investointi
Portaankorvaa ilahduttaa erityisesti se, että kunnat ja kaupungit osaavat katsoa riittävän kauas ja näkevät, miten Itäradan vaikutukset ulottuvat oman alueen kehittämiseen ja miten kokonaisuutta voi yhdessä viedä eteenpäin koko Suomen parhaaksi.
– On nähty, että tässä tehdään ratkaisuja seuraavaksi 100 vuodeksi ja ajatellaan, että asiat voivat olla toisin 2030-luvun lopulla, kun junaliikenne alkaa. Ymmärretään, ettei ajatella seuraavaa taloussuunnittelukautta eikä edes kuluvaa vuosikymmentä, vaan pitkälle tulevaisuuteen tulevien sukupolvien tarpeisiin.
Tietopohjan karttuessa ratalinjaus suunnittelukartalla tarkentuu. Itäradan pääsuuntaselvitys valmistuu tammikuun lopussa 2024.
– Raidehankkeet ovat pitkiä prosesseja, joissa tarvitaan malttia ja tolkkua. Kun tänä päivänä liikkuu erilaista tietoa ja niihin sekoittuneita mielipiteitä, oikea tieto voi matkan varrella muuttua merkittävästi. Me pyrimme tarjoamaan oikea-aikaista tietoa suunnittelun etenemisestä sekä tietoa tulevan Itäradan toteutuspäätöksen pohjaksi. Tärkeintä suunnittelun tässä vaiheessa on rakentaa luottamusta ja hyvää yhteistyötä kumppaneidemme välille, Portaankorva summaa.
![](https://www.itarata.fi/wp-content/uploads/2023/03/petteri_portaankorva_01-1-scaled.jpg)