Selvitys: Itäradan runkomelu ja tärinä pysyvät pääosin ohjearvojen alapuolella

- Itäradan suunnittelualueella tehty tärinä- ja runkomeluselvitys on valmistunut.
- A-Insinöörien toteuttamassa selvityksessä arvioidaan ratalinjausvaihtoehtojen tärinä- ja runkomeluvaikutuksia rakennuksiin sekä niiden vaimennusratkaisuja.
- Vaimennusratkaisujen avulla rataliikenteen aiheuttama tärinä ja melu saadaan pidettyä pääosin ohjearvojen alapuolella kaikilla vaihtoehtoisilla ratalinjauksilla.
A-Insinöörit arvioi Itäradalle toteuttamassaan selvityksessä, millaista tärinää ja runkomelua raideliikenne aiheuttaa rakennuksiin Itäradan eri linjausvaihtoehdoilla. Selvityksessä tarkasteltiin erikseen matkustaja- ja tavaraliikenteen vaikutuksia.
Lisäksi selvityksessä määriteltiin tärinän ja runkomelun vaimennusratkaisut, joilla ohjearvot saavutetaan suurimmassa osassa vaihtoehtoisten ratalinjausten vaikutusalueella olevista rakennuksista. Selvityksessä käytettiin varovaisuusperiaatetta, mikä tarkoittaa, että arviot on laadittu pahimman mahdollisen tilanteen mukaan.
”Nyt suunnitelluilla vaimennusratkaisuilla päästään pääosin ohjearvojen alle. Tässä vaiheessa arviointi perustuu alustaviin maaperäkarttoihin ja lähtötietoihin. Kun tiedot esimerkiksi kallio- ja maaperästä ja rakennusten perustamistavoista täsmentyvät yleissuunnittelun aikana, tärinän ja runkomelun vaikutuksia sekä vaimennusratkaisuja arvioidaan vielä uudelleen”, Itärata Oy:n suunnittelujohtaja Minna Weurlander kertoo.

Itärata Oy ja Lentorata Oy teettivät syksyllä 2024 lähtötietomittauksia tärinä- ja runkomelumallinnusta varten. Niiden avulla runkomeluvaikutuksia pystyttiin mallintamaan tarkemmin. Näin tärinän ja runkomelun vaikutuksia ympäristöön voidaan minimoida jo suunnitteluvaiheessa. Tärinä- ja runkomeluselvitys tehtiin osana Itäradan ympäristövaikutusten arviointia eli YVA-menettelyä. Itäradan YVA-selostus tulee nähtäville 60 päivän ajaksi tammikuussa 2026. Tänä aikana yhteysviranomainen eli Uudenmaan ELY-keskus kerää kirjallisia lausuntoja ja mielipiteitä selostuksesta ja Itärata järjestää yleisötilaisuuksia kaikissa suunnittelualueen kunnissa. Yhteysviranomainen antaa YVA-selostuksesta perustellun päätelmän arviolta toukokuun alussa 2026.