”Snart väljs det vilken av bansträckningarna som går vidare för fortsatt planering”

Itäradan YVA-menettelystä vastaavaa projektipäällikkö Markku Salo Rambollista.

Östbanans miljökonsekvenser (MKB) har legat föremål för grundlig utvärdering under två års tid och snart blir den omfattande helheten klar. ”Under miljökonsekvensbedömningen och den därpå följande övergripande planeringen fattas beslut om de största framtida lösningarna. Därför är växelverkan kärnan i vårt arbete”, säger Rambolls projektchef Markku Salo, som ansvarar för Östbanans MKB-förfarande.

Östbanans förfarande för miljökonsekvensbedömning blir klart före utgången av 2025. Vilka faktorer är centrala för en lyckad process och ett lyckat slutresultat, projektchef Markku Salo??

”Under MKB:n och den därpå följande övergripande planeringen fattas beslut om de största lösningarna med tanke på projektet: beslut om bansträckning, lösningar som påverkar miljön samt kostnaderna. På banlinjer kan en förändring få konsekvenser som sträcker sig flera kilometer bort. Ju längre man går i planeringen, desto mindre spelrum finns det för förändringar.

I MKB-fasen är det därför av största vikt att alla bansträckningsalternativ bedöms med samma noggrannhet för att de ska vara genuint jämförbara. Målet är att lyfta fram både fördelar och nackdelar, utifrån vilka man drar välgrundade slutsatser.

Lika viktigt är interaktionen – att människorna blir hörda. De planer som bedöms i MKB:n tolkas lätt som slutliga, så det är viktigt att betona att de preciseras i takt med att planeringen framskrider och utgångsuppgifterna kompletteras.”

Vad innebär MKB?

”Enligt lag ska en miljökonsekvensbedömning göras för alla banprojekt inom fjärrtrafiken. Banan planeras för människorna och därför är det viktigt att utreda vilka konsekvenser den skulle ha för människornas rörlighet och användningen av områdena. Dessutom utreder vi konsekvenserna för naturen. I MKB-bedömningen bedöms också kostnaderna och vilken plats Östbanan får i det riksomfattande trafiksystemet. 

Utifrån all insamlad information jämförs de banlinjer som valts ut för granskning och en av dem väljs ut för fortsatt planering. Det finns också alltid ett så kallat nollalternativ, dvs. att banan inte alls byggs.”

Itäradan YVA-menettelystä vastaavaa projektipäällikkö Markku Salo Rambollista.

MKB-bedömningen av Östbanan inleddes i början av 2024. Vad har man gjort i bedömningsskedet?

”Vi har preciserat de alternativa bansträckningarna och placeringen av stationerna, utrett miljökonsekvenserna och kostnaderna samt granskat trafikeringsalternativen och restiderna. Dessutom har ett flertal utredningar gjorts för MKB:n. 

På två år kan det också ske förändringar i utgångspunkterna för planeringen. Vi lade flexibelt till en ny, sydligare sträckning i MKB-bedömningen när Flygbanan ändrade sina egna planer våren 2025.”

Östbanan planeras gå från huvudstadsregionen till Kouvola. Hur har ni beaktat människorna och andra parter i planeringsområdet och vilken betydelse har deras åsikter?

”Växelverkan är kärnan i MKB-förfarandet. Östbanan har ordnat offentliga tillställningar och vi har också bett om åsikter genom enkäter. Deltagandet har varit mycket aktivt – människor funderar bland annat på olägenheterna under byggtiden och buller från banan. Information från lokalbefolkningen är mycket värdefull.

Östbanan har också grundat en samarbetsgrupp till vilken organisationer och företag i planeringsområdet har bjudits in. Vi har hållit regelbundna möten med kommunerna. På så sätt får vi till exempel information om andra projekt som pågår i området, såsom solkraft, och kan beakta dem i vårt eget arbete.”

Vad händer när miljökonsekvensbedömningen blir klar?

”MKB-beskrivningen blir klar före utgången av 2025. Som en del av beskrivningen lägger Östbanan fram vilken av de granskade bansträckningarna som väljs ut för fortsatt planering. NTM-centralen i Nyland, som fungerar som kontaktmyndighet, lägger fram beskrivningen i början av 2026. Den finns till påseende i 60 dagar och människor har möjlighet att uttrycka sina åsikter om den. NTM-centralen utarbetar en så kallad motiverad slutsats utifrån utlåtanden från myndigheter och människornas åsikter. I den lyfter man fram sådant som man bör fästa särskild uppmärksamhet vid i den fortsatta planeringen. 

Den fortsatta planeringen, dvs. den övergripande planeringsfasen, inleds 2026 när Traficom kungör att den har inletts. I detta skede inleds även markundersökningar. Den övergripande planeringen tar cirka två år. Dialogen med invånarna, kommunerna och samarbetsgrupperna i området fortsätter under hela planeringsarbetet.”

Markku Salo