
Östbanans bansträckning som går till fortsatt planering
Östbanan Ab har valt ut den bansträckning som går vidare till fortsatt planering. Flera olika alternativ har utretts i projektets miljökonsekvensbedömning (MKB). Den bansträckning som på basis av förfarandet vid miljökonsekvensbedömning orsakar minst olägenheter för miljön och erbjuder mest nytta.

Östbanans sträckning viker av från Flygbanan och går i en tunnel under nästan hela Sibbo. I Borgå till fortsatt planering går en sträckning ovan mark vid Kungsporten och en av de två sträckningarna i tunnel. De tunnelgående sträckningarna är föremål för tilläggsutredning, och beslutet om valet förväntas bli klart sommaren 2026. Från Borgå går sträckningen till Kouvola söder om Lappträsk.
Bansträckningens totala längd från Flygbanan till Kouvola är cirka 118 kilometer. Av detta är 110 kilometer helt nytt banavsnitt och av det ligger 19 kilometer i en tunnel från Flygbanan under Sibbo. Vid Borgå är tunnelalternativets längd 15 kilometer. Bansträckningen kommer att ha 53 broar.
Östbanans bansträckning som går till fortsatt planering
Banavsnittet Flygbanan–Backas

- I MKB-förfarandet har fem olika sträckningsalternativ granskats
- Till fortsatt planering går sträckningen söder om Nickby (alternativ NE).
- Alternativets fördelar: den kortaste sträckningen och restiden, minst konsekvenserna för människorna och naturen, minst antal parter som orsakas olägenheter i fråga om stomljud, vibrationer och buller
Banavsnittet Backas–Björkdal

- Borgå station ligger på banavsnittet
- I MKB-förfarandet har man granskat ett alternativ ovan jord och två alternativ som går i en tunnel
- Att välja sträckning mellan alternativet som går ovan jord och tunnelalternativet förutsätter att man utför tilläggsutredningar, såsom undersökningar av jordmånen och berggrunden. Dessa möjliggörs i utredningsplaneringsskedet
- Kungsportens (alternativ K) och stickspårets sträckning (K+) samt en tunnelsträckning tas med i den fortsatta planeringen
- Borgå stad förväntas komma med sin åsikt om det tunnelalternativ som är bäst för staden innan sommaren 2026
Banavsnittet Björkdal–Teuroinen

- I MKB-förfarandet har tre olika sträckningsalternativ granskats
- Till fortsatt planering går sträckningen söder om Lappträsk (alternativ LE).
- Alternativets fördelar: minst olägenheter, möjliggör i framtiden flera stationsplatser (Forsby, Lappträsk, Elimä), stöder Östra kustbanans sträckning och eventuellt utnyttjande av Lahtis–Lovisabanan
Banavsnittet Teuroinen–Koria
- I MKB-förfarandet har man granskat ett sträckningsalternativ som går vidare till utredningsplaneringsskedet