MKB pågår – målet är det bästa alternativet

Syftet med MKB-förfarandet är att utreda projektets miljökonsekvenser som en del av planeringen innan beslut fattas. Målet är också att öka invånarnas och markägarnas möjligheter att delta och påverka. Detta arbete utförs just nu.

Ramboll Finland Oy ansvarar för miljökonsekvensbedömningen (MKB) av Östbanan i nära samarbete med Sitowise Oy. Arbetet är en fortsättning på lokaliseringsplanen som blev klar i januari 2024, där man presenterade flera möjliga sträckningsalternativ för Östbanan.

”Det är intressant och utmanande att få planera en bana i ett område och i terräng där det ännu inte finns någon järnväg. Ett projekt av denna storlek har naturligtvis stora konsekvenser för bland annat människors livsmiljö och naturen. I MKB:n strävar man efter att beakta alla olika synvinklar”, säger projektledare Markku Salo från Ramboll.

”I MKB-förfarandet som grundar sig på lag bedöms miljökonsekvenserna av Östbanan-projektet med tillräcklig noggrannhet. Bedömningen görs dock inte enbart på grund av lagen, utan för att den påverkar hela planeringen och beslutsfattandet. Målet är att hitta en lösning på den minsta olägenheten, det vill säga det bästa möjliga alternativet”, tillägger Veli-Markku Uski, projektchef vid Sitowise.

Och som planeringschef Minna Weurlander vid Östbanan Ab brukar säga: ”Planeringen av Östbanan görs av Finlands bästa proffs.” Både Salo och Uski har övertygande lång erfarenhet av järnvägsprojekt och miljöfrågor som påverkar dem – redan från tiden före MKB-lagen som trädde i kraft 1994.

MKB:n innehåller en stor mängd att utreda

Bedömningen av miljökonsekvenserna är förknippad med en häpnadsväckande mängd saker att utreda, vilket visar att detta också måste ges tillräckligt med tid. MKB:n görs målinriktat i god tid, dvs. i ett så tidigt skede att det finns alternativ för genomförandet av projektet. Därför är det också viktigt att jämföra konsekvenserna av alternativen.

En betydande del av MKB-förfarandet är naturutredningarna som inleddes i Sibbo, Borgå, Lovisa, Mörskom, Lappträsk och Kouvola i februari 2024. Terrängbesöken fortsätter fram till slutet av september, men naturtyperna kan också bedömas utifrån geodatamaterial och flygbilder.

”I naturutredningarna kartläggs en helhetsbild av djuren och naturen i området. Vi talar om flygekorrar, fladdermöss, trollsländor, åkergrodor, viltets gång på banområdet, växter och vattendrag, men också om landskaps- och kulturarv, utnyttjande av naturresurser och naturvärden, markanvändning och samhällsstruktur, effekter av buller och vibrationer samt klimatkonsekvenser under byggtiden”, berättar Salo och Uski.

Värdefull respons från invånarna för planeringen

Även om flygekorrar och grodor ofta hamnar i rubrikerna är förutom naturvärdena också konsekvenserna av byggandet av Östbanan för människornas levnadsförhållanden och vardagsliv viktiga utredningsobjekt.

Markägarna och de som bor i området funderar naturligtvis på var och hur nära de egna markerna tåget går, om banan går genom gården eller om hemmet blir under banan. När man planerar ett projekt som ska genomföras om tjugo år påverkar planerna människornas vardag länge.

”Ett av målen med MKB-förfarandet är att öka invånarnas och markägarnas möjligheter att delta, bli hörda och påverka planeringen. Öppen information och deltagande är hörnstenar i förfarandet”, säger Salo.

”Vid invånartillställningar får vi värdefull respons för planeringen. Det är klart att ett så här stort projekt orsakar både skadliga konsekvenser och förluster, men vi vill inte någon ont, utan vi vill komma till en så bra och acceptabel lösning som möjligt”, betonar Uski.

MKB-förfarandet visar riktningen för framtiden

Programmet för miljökonsekvensbedömningen för den första fasen av Östbanans miljökonsekvensbedömning blir klart i slutet av hösten 2024, varefter det kommer till påseende så att det ska vara möjligt att bekanta sig med och kommentera programmet vid olika offentliga tillställningar i olika kommuner. Dessutom kan respons ges via Östbanan Ab:s responskanal och kartapplikation. I detta skede ber även NTM-centralen i Nyland i egenskap av kontaktmyndighet intressentgrupperna om officiella utlåtanden samt samlar in de givna åsikterna och ger ett eget sammanställt utlåtande utifrån dem. 

MKB-förfarandet är klart hösten 2025, vilket innebär en slutrapport på hundratals sidor. Därefter är den åter framlagd för påseende i två månader. I början av 2026 ger NTM-centralen i Nyland sin motiverade slutsats om miljökonsekvensbeskrivningen.

MKB-förfarandet följs upp av flera nya faser i anslutning till utredningsplaneringen av banan, järnvägsplaneringen och byggnadsplaneringen.

”MKB-förfarandet är en del av projektplaneringen som visar riktningen för fortsättningen. Här görs ett betydande och stort projekt för minst hundra år och samtidigt påverkar man också utvecklingen av den finländska bankapaciteten och hela östra Finlands livskraft”, summerar Salo.

Naturutredningarna pågår
Naturutredningarna är en del av MKB-förfarandet för Östbanan. De pågår redan i Sibbo, Borgå, Lovisa, Mörskom, Lappträsk och Kouvola. Terrängbesök görs fram till slutet av september 2024 och naturutredningen blir klar i december 2024. Vi berättar mer om naturutredningarna när de framskrider.

Vill du fråga något eller ge respons?

  • Man kan ge respons om Östbanan under hela planeringen. Responsblanketten finns här
  • På webbplatsen Östbanan finns också en sammanställning av vanliga frågor

Läs också: Https://www.itarata.fi/minna-vastaa-mita-missa-milloin-ja-miksi-katso-video/ (på finska)