Sujuva raideliikenne on kiistaton elinvoimatekijä

Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Satu Sikanen, kirkkaan punaiseen jakkuun pukeutunut vaaleahiuksinen nainen hymyilee kameralle

”Raideliikenteellä luodaan edellytyksiä kestävälle kasvulle sekä taataan turvallisuutta ja huoltovarmuutta. Itärata tarjoaa tarpeellisia eväitä itäisen Suomen kehittymiselle”, Lappeenrannassa asuva Etelä-Karjalan liiton maakuntajohtaja Satu Sikanen sanoo.

Satu Sikasen tehtäviin kuuluu maakuntajohtajana muiden tehtävien ohella kansainvälisen yhteistyön ja edunvalvonnan johtaminen. Siksi hän katselee niin rajojen yli kuin pitkälle tulevaisuuteen. Satu puhuu myös suomalaisen raideliikenteen vahvasta roolista osana eurooppalaista raideliikennettä.

”Euroopan Unionin on huolehdittava kilpailukyvystään suhteessa muuhun maailmaan. Saavutettavuudella on suuri merkitys vapaaseen liikkuvuuteen perustuvien Euroopan sisämarkkinoiden kehittymiselle. Ilman vahvaa panostusta raideliikenteeseen Eurooppa ei voi saavuttaa ilmastotavoitteitta. Raideliikenteellä luodaan edellytyksiä kestävälle kasvulle sekä taataan turvallisuutta ja huoltovarmuutta”, Satu korostaa. 

”Suomen keskeiset väylät kuuluvat osaksi Euroopan laajuista liikenneverkkoa, joita kehitetään yhdessä EU:n ja valtion toimesta. Uusi TEN T -asetus on juuri astumassa voimaan ja sen myötä ydinverkon osaksi nousevat Luumäen ja Lappeenrannan välinen rataosuus ja laajennettuun ydinverkkoon Itärata.”

Itäinen Suomi ansaitsee menestymisen mahdollisuudet. Sujuva raideliikenne on kiistaton elinvoimatekijä, joka vaikuttaa elinkeinotoimintaan ja elinolosuhteisiin. Se on osa kestävämpään yhteiskuntaan siirtymistä.


Satu näkee erittäin tärkeänä, että Suomen raideyhteyksiä on nostettu yhä tärkeämpään rooliin osana TEN T-verkkoa. ”Se antaa hyvät lähtökohdat hyödyntää EU-rahoitusta investointihankkeiden toteuttamisessa. Huoltovarmuuden ja turvallisuuden näkökulmista Suomen rooli EU:n itärajalla on aivan keskeinen.”

Mitä raideliikenne merkitsee itäiselle Suomelle?

Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on muuttanut itäisen Suomen liikennevirtoja. Kun Saimaan kanavassa ei liikennöidä ja Venäjän tuontipuu on korvattu muista suunnista tuotavalla puulla, raideliikenteen merkitys on korostunut entisestään. Liikenne Karjalan radalla esimerkiksi Luumäen ja Lappeenrannan välillä on kasvanut parissa vuodessa yli kolmanneksella. Kun välityskyvyssä oli haasteita jo aiemminkin, nyt on entistä tärkeämpää jouduttaa Karjalan radan investointeja. 

Luumäen ja Joutsenon välisen kaksoisraiteen ratasuunnitelma valmistuu vuoden loppuun mennessä. Odotamme Etelä-Karjalassa, että kaksoisraiteen rakentaminen voisi alkaa ensi vuonna. Hanke on kirjattu myös hallitusohjelmaan. Nyt on syytä edetä määrätietoisesti, sillä alueen teollisuus tarvitsee sujuvat yhteydet ja kestävän kuljetusmuodon raaka-aineille ja lopputuotteille. 

Mikä on Itäradan merkitys Suomelle?

Kun tarvittavat Karjalan ja Savon radan investoinnit on tällä vuosikymmenellä tehty, on pääkaupunkiseudun ja Kouvolan välisen Itäradan vuoro. Itäinen Suomi ansaitsee menestymisen mahdollisuudet. Sujuva raideliikenne on kiistaton elinvoimatekijä, joka vaikuttaa elinkeinotoimintaan ja elinolosuhteisiin. Se on osa kestävämpään yhteiskuntaan siirtymistä.

Joudumme itäisessä Suomessa sijaintimme vuoksi takamatkalle puhtaassa siirtymässä tuulivoimarakentamisen esteiden vuoksi. Kestävässä liikkumisessa emme halua jäädä takamatkalle, vaan tarjota yrityksille ja asukkaille houkuttelevat ja kilpailukykyiset olosuhteet sekä toimivat yhteydet pääkaupunkiseudulle ja edelleen muualle maailmaan. 

Mitä jos Itärataa ei tulisikaan?

Itäinen Suomi tarvitsee vision paremmasta tulevaisuudesta. Itärata tarjoaa siihen eväitä. Siksi Itäradasta luopuminen olisi näköalatonta ja antaisi väärän signaalin geopoliittisesti erittäin tärkeän alueen, itäisen Suomen, kehittymisestä. Itäradan suunnittelua tulee jatkaa ja osoittaa näin myös yksityisille investoreille, että itäisen Suomen tulevaisuutta rakennetaan ja siihen kannattaa satsata.

Millainen junaliikkuja itse olet?

Kuljen kaikki työmatkat junalla, jos vain mahdollista. Arvostan junamatkustamisen helppoutta ja turvallisuutta. Työnteko sujuu samalla, kun matka joutuu. Arvioin yhä kriittisemmin oman auton käyttöä myös vapaa-ajan matkustamisessa.

Oma juna- tai matkustusmuistosi?

Yksi mieleenpainuvista junakokemuksista liittynee perheen hiihtoreissun paluumatkaan Italiasta. Dieselauto oli hyytynyt pakkasessa vuoristokylän hotellin pihaan. Teimme kotimatkaa Italiassa aluksi taksilla, sitten kahdella eri junalla ja bussilla – mukana noin sata kiloa matkatavaroita ja kaksi pientä lasta. Juuri ennen kuin lennon oli määrä laskeutua Lappeenrantaan, saimme ilmoituksen, että kone joutuukin laskeutumaan Tampereelle ja jatkamme bussilla Lappeenrantaan. Vasta Lappeenrannan lentokentälle aamuyöllä saavuttaessa perheen pienimmällä paloi pinna eikä hän epäröinyt osoittaa sitä. Matkaketju kuitenkin toimi, ja pääsimme turvallisesti kotiin.

Satu Sikanen Itäradan EU-vaalipaneelissa 23.5.
Maakuntajohtaja Satu Sikanen pitää Itäradan EU-vaalipaneelissa 23.5. avauspuheenvuoron ”Itäisen Suomen uusi suunta”. Tervetuloa Porvoon Taidetehtaalle 23.5. klo 18.15-20 tai seuraamaan lähetystä Itäradan Youtube-kanavalla https://www.youtube.com/@ItarataOy/streams

Kuva: Etelä-Karjalan liitto